Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik 1928-1995
İÇİNDEKİLERİÇİNDEKİLERÖNSÖZ GİRİŞ I. DERS KİTAPLARINDA AİLE İÇİ İŞBÖLÜMÜ 1950 Sonrası: Önlük, Annenin Üniforması Kız Çocuk Temizliğe Yardım Eder, Erkek Çocuk Kitap Okur! 1945 Öncesi ve Sonrasında, Mutfak ve Çamaşır Örnekleri Kadın Ev içine Hapsedilmiş Kadın Uysal ve Uyumlu Olmalı, Yoksa Düzen Bozulur! Bilinç Erkeğe, içgüdü Kadına Özgü Köylü Kadın Yardımcı mı, işin Gerçek Sahibi mi? Kadınlar işbölümüne Uygun Davranmazsa Yasalar Devreye Girer "Küçük Ali'nin Adamları"ndan (1939) "Annenin Elleri"ne (1992) II. KADINLARIN YÖNLENDİRİLDİKLERİ MESLEKLER VE TOPLUMDAKİ YERLERi Kadının Çalışma Yaşamındaki Yeri 1950 Sonrasında Kadın, "ÇaIışan"dan Sayılmıyor "Erkek ve Dişi"den "Er Kişi"ye Kadın Narin ve Şirin, Erkek Güçlü ve Akıllı1920'lerin "Meslek Sahibi Annesi", 1950'lerde Artık Akla Bile Gelmiyor Herkes Meslek Sahibi Olmalıdır, Fakat Kadınlar Hariç! Eve Kadın Bakar îlkokul Öğretmenleri Kadın, Bütün Müdürler Erkek 1945 Sonrasında Paranın Sahibi Sadece Erkekler Kadının Toplumdaki Yeri Ulusu Dünyaya Getiren Kadın, Yükselten Erkek Boşanma Olgusuna Bakışta 1930'larn ve 1950 Sonrasının Farkı III. ÖĞRETMEN ANNEDEN HİZMETKÂR ANNEYE Bilge Baba, Fedakâr Anne Anne Sevgisinin Niteliği Değişiyor IV. 1945 ÖNCESİ VE SONRASINDA ÇOCUKLARIN OYUNLARI Anne-Baba 1945'ten Sonra Çocukla Oyun Oynamayı Bırakıyor Kızlar Bir Tek Oyunda Aktif: Evcilik Oyunu V. KULLANILAN ALET VE MAKÎNELER İLE DERS KİTAPLARINDA DENEYLER 1930'larda Fen Deneyi Yapan Kızlar Günümüzde Yok Olmuş! VI. RESİM VE FOTOĞRAFLARDA KADIN İMAJI VII. KEMALİSTLER NASIL BÎR KADIN TİPİ HEDEFLEDİ? Tedbirli ve Adım Adım İlerleyen Bir Mücadele Çizgisi Sosyal Yaşamda Aktif, Üretici ve Cumhuriyetçi Kuşaklar Yetiştiren Kadın Atatürk: "Kadının Kapanması Garip ve Vahşi Bir Durum" Medeni Kanunla Kadınlar Hukukun Öznesi Kadınların Eğitimi, Devrimlerin Temeli. GENÇ CUMHURİYETİN EV KADINI TİPÎ Bilgili ve Bilinçli Ev Kadını Köylü Kadın IX. "AİLE BİLGİSİ VE EV İDARESİ" İLE "EV EKONOMİSİ VE UYGULAMASI" DERS KİTAPLARI 1950 Sonrası Aile Bilgisi Ders Kitapları, Kadını Bir Meta ve Süs Bebeği Olarak Görüyor X. TARİHSEL KONUM VE SINIRLILIKLAR XI. 1928-1945 DÖNEMİ DERS KİTAPLARINDA HALKÇILIK Emekçiye Değer, Tefeciye Karşı Mücadele Şarlatanlara Karşı Uyarılar 1938 Satıcısı: "Kârsız Bol Bol Vereyim" 1953 Satıcısı: "Yaşasın Para, Bol Para" Zulmeden Değil, Halkın Hizmetindeki Jandarma XII. 1928-1945 DÖNEMİ DERS KİTAPLARINDA LAİKLİK Ders Kitaplarında "Taassup"a Karşı Mücadele "Uyanık Türk" ile "Softa"nın Tartışması "Su Teknik ile Gelir, Hacı Hoca Yakarışıyla Değil" 1950 Sonrası Hızla Güçlenen Karşıdevrimin Kitaplara Yansıması XIII. 1928-1945 DÖNEMİ DERS KİTAPLARINDA YURTSEVERLİK VE DEVRİMCİLİK Kurulan Fabrikalar, Bağımsızlık Anıtı Olarak Değerlendiriliyor Çocuklar için Bir Oyun: "Yerli Malı Kullan Yabancı Malını Sokma" Bağımsızlık Gururuna Vurgu "Devrimler, Devirerek İlerleyen, Dev Adımlardır"XIV. GENÇ CUMHURİYETİN EĞİTİM SEFERBERLİĞİNİN İLK ADIM: MÎLLET MEKTEPLERİ VE KÖY EĞİTMENLERİ Hedefler ve Eğitimin İçeriği Eğitmenler: Halkın Hizmetkârı ve Önderi Köy Okuma Kitaplarında Gericiliğe Karşı Mücadele Bir Örnek: Öğretmen ve Hafız Tartışıyor FOTOĞRAFLAR KAYNAKÇA |