Eduard Zuckmayer Ve Cumhuriyet Müzik Eğitimi
İÇİNDEKİLER1.GİRİŞ 52. ATATÜRK VE TÜRK MÜZİK DEVRİMİNE GENEL BİR BAKIŞ 20 2.1. Atatürk ve Türk Devrimi 20 2.2. Atatürk ve Türk Devrimi içinde Müzik Devrimi 22 2.3. Türk Müzik Devriminin Ön Cumhuriyet'deki İlk Müzik Dağarı 23 2.4. Türk Miüzik Devriminin Ön Cumhuriyet'deki Öncelikli Amacı 25 2.5. Atatürk ve Türk Müzik Devriminin Birinci Aşaması 26 2.6. Atatürk ve ”Türk Müzik Devriminin İkinci Aşaması 31 2.7. Türk Müzik Devriminin İlk iki Aşamasındaki Öncü Müzikçi kadro 33 3. TÜRK MÜZİK DEVRİMİNDE ZUCKMAYER'E GEREKSİNİM VE GÖREV 36 3.1. Millî Musiki ve Temsil Akademisi Kuruluş Yasası uygulanmayışı 36 3.2. Türk Müzik Devriminde Avrupalı Uzmanlara Gereksinilmesi 39 3.3. Türk Müzik Devriminde P. Hindemith'in Görevlendirilmesi 41 3.4. Hindemith ve Milli Musiki ve Temsil Akademisi Kuruluş Yasası 44 3.5. Türk Müzik Devriminde Eduard Zuckmayer'in Gereksenmesi 46 3.6. Atatürkîin 1936, 1937, 1938 Söylevleri ve Eduard Zuckmayer 47 3.7. Türk Müzik Eğitimi Devriminde Eduard Zuckmayer'i Çalıştırma 50 3.8. Eduard Zuckmayer'in Aramızdan Bedensel Ayrılması 51 3.9. Eduard Zuckmayer'in Aramızdan Ayrılışının 40. Yılında Anılması 53 4. İLK YURDU ALMANYA'DAKİ EDUARD ZUCKMAYER 4.1. Almanya'daki Yaşamı ve Öğrenimi 55 4.2. Birinci Dünya Savaşı Yıllarındaki Askerliği 58 4.3. Temel İlkesi/ülküsü İnsanlığın Hizmetinde Müzik Yapmak 59 4.4. Almanya'daki Mesleksel Konumu, Etkinlikleri ve Yeni Arayışları 60 4.5. İnsancıl/Toplumcul Yeni Müziğe ve Yeni Müzik Eğitimine Katılışı 61 4.6. Boşluğa Düşüşü, Yeni Arayışı ve Türkiye'ye Tam Yönelişi 63 5. TÜRKİYE'YE GELİŞİ VE GETİRDİKLERİ 65 5.1 Eduard Zuckmayer'in Türkiye'yi Yeğleyişi 65 5.2. Almanya'dan Ayrılışı/AImanya'yı Terk Edişi 66 5.3. Türkiye'ye Gelişi 66 5.4. Türkiye'ye Gelirken Getirdiği Donanımı, Birikimi, Deneyimi 67 5.5. Türkiye'ye Gelirken Türk Müziğiyle Benzeşen Özellikleri 69 5.6. Türkiye'deki Görevine Başlayışı 69 6. TÜRKİYE'DE KALMA, ÇALIŞMA VE YURTLANMA KARARLILIĞI 71 6.1. Türkiye'de Sürekli Kalma, Yaşama ve Çalışma Kararlılığı 71 6.2. Türkiye Tutkusu ve Türk Müzik Eğitimine Adanmışlığı 72 6.3. Gazi Mustafa Kemal Atatürk'e Hayranlığı 74 6.4. Herr Zuckmayer'den Zuckbey'e - Zugbey"e Dönüşümü 76 6.5. Almanya'ya Dönme Önerilerine Karşı Çıkışı 77 6.6. Türk Yurttaşlığına Geçme Girişimleri ve Kimi Sonuçları 77 6.7. Almanya'daki Eski Ünü Unutulurken Türkiye'de Ünlenmesi 80 7.TÜRKİYE'DEKİ GÖREVLERİ, YAŞAMI VE KİŞİLİĞİ 81 7.1. Türkiye'deki Çok Yönlü GÖREVLERİ 81 7.2. Türkiye'deki Günlük Yaşamı ve Müzik Bölümü Ailesi 83 7.3. Aydın, Düşünür-Bilge ve insancıl Kişiliği 84 7.4. İnandırıcılığı ve Güvendiriciliği 85 7.5. Maddecillikten Uzak Manevicil Kişiliği 86 7.6. Onurlu ve Gururlu Kişiliği 87 7.7. Sanatın/Müziğin Hakkını Savunmada Doğru ilkelere Bağlılığı 87 7.8. Durum, Olay ve Olgulara Nesnel Bakışı 89 7.9. Durum, Olay ve Olgulara İnce Eleştirel Yaklaşımı 89 7.10. Açık Yürekliliği, Kamuya Açıklığı ve Hesap Verirliği 90 7.11.Tutumluluğu ve Öğrencilerine Yardımseverliği 92 8. TÜRK MÜZİK EĞİTİMİNDEKİ YÖNETİCİLİĞİ VE KURUMLAŞTIRICILIĞI 93 8.1. Yapıcılığı, Kuruculuğu, Geliştiriciliği ve Dönüştürücülüğü 93 8.2. Devlet Konservatuvarı Kuruculuğu 93 8.3. Müzik Öğretmen Okulunu Örtülü Seminere Dönüştürücülüğü 95 8.4. Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Kurucu Başkanlığı 96 8.5. GEE Bünyesinde Müzik İlk Öğretmen Okulu Yöneticiliği 98 8.6. GEE Müzik Bölümü Binasının Yapılması 100 8.7. Yeni bir Müzik Okulu Mimarisi Getirmesi 101 8.8. GEE Müzik Bölümü Öğrenci Korosu ve Orkestrası'nı Kurması 102 8.9. GEE Müzik Bölümünde Sanatçı Öğretmen Görevlendirmesi 103 8.10. GEE Müzik Bölümünde Asistanlık Sistemini Yapılandırması 104 8.11. Seçkin Mezunlarını Yurt Dışına Öğrenime Göndermesi 105 8.12. Müzik Bölümünü Avrupalı Uzmanlardan Yararlandırması 106 8.13. Bölüm Kitaplığının Kurulması 107 8.14. Bölüm Çalgı Bakım-Onarım İşliğinin Kurulması 108 8.15. Müzik Öğretmenleri İçin Hizmet İçi Eğitim Kursları Açtırması 108 8.16. Müzik Öğretmenlerini Özgürce Örgütlendirmesi 110 8.17. Ankara İlköğretmen Okulu Müzik Seminerini Kurması 113 8.18. Ankara Radyosu Madrigal Korosu'nun Kurulması 115 8.19. Gazi Oda Orkestrası'nın Kurulması 116 8.20. GEE Müzik Bölümü Başkanlığından Ayrılması 117 9. TÜRK MÜZİK EĞİTİMİ DEVRİMİNDEKİ EĞİTİMCİLİĞİ 120 9.1. Müzik Eğitimciliği-Öğretimciliği Anlayışı 120 9.2. Benimsediği Müzik Öğretmenliği Modeli: Sanatçı Öğretmen 121 9.3. Müzik Eğitimini Türk Halk Müziğine Temellendirme Çabası 122 9.4. Müzik Eğitimciliği-Öğretimciliği İlkeleri 124 9.5. Müzik Eğitimi Plancılığı-Programcılığı 127 9.6. Çok Yönlü Eğitim Müziği Oluşturuculuğu 128 9.7. Eğitimde Demokratik Tutum ve Davranışçılığı 130 9.8. Müzik Eğitimi Denetimciliği/KıIavuzlayıcılığı 131 9.9. Müzik Öğretmen Okulu ve İlk Muallim Mektebi Öğretmenliği 133 9.10. Ankara Devlet Konservatuvarı'ndaki Öğretmenliği 133 9.11. ADK Tatbikat Sahnesi ve Opera Stüdyosu'ndaki Geliştiriciliği 134 9.12. GEE Müzik Bölümündeki Öğretmenliği ve Verdiği Dersler 134 9.13. Yüksek Köy Enstitüsü Güzel Sanatlar Kolunda Öğretmenliği 135 9.14. GEE Müzik Bölümü'ne Köy Enstitüsü Çıkışlıların Alınması 136 9.15. Piyano Eğitimciliği/Öğretimciliği 138 9.16. Armoni/Kontrapunt Eğitimciliği 140 9.17. Piyanoda Eşlik (Korepetisyon) Eğitimciliği 141 9.18. Öğrencilerinin Çalışkanlık, Yetenek ve Kişiliklerine Güveni 142 9.19. Öğrencilerine ve Derslerine Düşkünlüğü 143 9.20. Kıbrıs Türk Müzik Eğitimine Katkısı 146 10. TÜRK MÜZİK EĞİTİMİ DEVRİMİNDEKİ SANATÇILIĞI 148 10.1. Genel Seslendiricilik / Yorumculuk Anlayışı 148 10.2. Piyano Solo Seslendiriciliği/Yorumculuğu 149 10.3. Eğitim Müziği Besteciliği 151 10.4. Koro Eğitkenliği/Yönetkenliği 152 10.5. Orkestra Eğitkenliği/Yönetkenliği 153 10.6. Piyanolu Oda 154 10.7. Piyano Eşlikçiliği (Korepetitörlüğü) 154 11. TÜRK MÜZİK EĞİTİMİ DEVRİMİNDEKİ KONSERLERİ 155 11.1. Konserlerde izlediği Eğitsellik/Sanatsallık İlkesi 155 11.2.Senfonik 156 11.3. Solo Piyano Konserleri 157 11.4. Öğrencileriyle Konser Etkinlikleri 157 11.5. Meslektaşlarıyla Verdiği Konserler 164 11.6. Son Konseri: Piyano-Keman Resitali 165 11.7. Son Yolculuğuna Koro Dinletileriyle Uğurlanışı 167 12. TÜRK MÜZİK EĞİTİMİ DEVRİMİNDE DİNLEYİCİLİĞİ-ELEŞTİRİCİLİĞİ 169 12.1. Müzik Dinleyiciliği/Eleştiriciliği 169 12.2. Eğitsel Dinleyiciliği/Eleştiriciliği 171 12.3. Sanatsal Dinleyiciliği/Eleştiriciliği 172 13. YAZILI-BASILI ÇALIŞMALARI VE YAYIMLANMIŞ ESERLERİ 175 13.1. İlk Yurdu Almanya'dayken Yayımlananlar 175 13.2. İkinci Yurdu Türkiye'deyken Yayımlananlar 176 13.3. Radyoda Yayınlanmış Seslendirimleri/Yorumları 178 13.4. Yazılı Ama Basıimamış Çalışmaları ve Denemeleri 178 13.5. MEB'e, GEE Müdürlüğüne ve Başka Kurumlara Raporları 179 13.6. Mektupları ve Kartları 179 13.7. Kimi Eğitimcilerin Kendisiyle Söyleşileri 179 13.8. Yazılı Vasiyetnamesi 180 13.9. Önemli Bir Çağrı 180 14. TÜRKİYE'DEKİ MÜZİK UZMANLIĞI-DANIŞMANLIĞI 181 14.1. Sanatsal-Eğitimsel-Yönetimsel Müzik Uzmanlığı-Danışmanlığı 181 14.2. Türkiye'de Avrupa Uzmanı ve Avrupa'da Türkiye Uzmanı183 15. TÜRKİYE'DEKİ ULUSAL VE ULUSLARARASI AÇILIMLARI 184 15.1. Çevreye, Avrupa'ya ve Dünyaya Açılımı 184 15.2. Türk-Alman Müzik Eğitimi İlişkilerindeki Anahtar Rolü 185 16. YETİŞTİRDİĞİ EĞİTİMCİLER-SANATÇILAR, YÖNETİCİLER 137 16.1. Yetiştirdiği Müzik Öğretmenleri, Müzik Eğitimcileri 187 16.2. Yetiştirdiği Müzik Bölümü Sanatçı Öğretmenleri 188 16.3. Yetiştirdiği Müzik Sanatçıları ve Müzik Yöneticileri 188 17. ÖĞRETMENİM, MESLEKTAŞIM VE İKİLDAŞİM ZUCKMAYER 189 17.1. Soyadımı Düzelten Eduard Zuckmayer 189 17.2. Öğretmenim Eduard 191 17.3. Meslaktaşım Eduard 192 17.4. İkildaşım Eduard 193 13. HAKKINDA ÇALIŞMALAR, ETKİNLİKLER, ÖDÜLLER 194 18.1. Hakkında Yapılan, Yazılan ve Yayımlanan Başlıca Çalışmalar 194 18.2. Hakkında Yapılması Gereken Bilimsel, Sanatsal Çalışmalar 200 18.3. Hizmetine Yaraşır Biçimde Onurlandırılması, Ödüllendirilmesi 200 18.4. Yetiştirdiklerinin Başarılarıyla Kazandığı Onur ve Ödül 203 18.5. Yaşadığı ve Ankara Toprağına Taşıdığı İki Derin Üzüntü 204 19. ELEŞTİRİLER, KARŞI ELEŞTİRİLER VE ÜÇ GEREK-ÜÇ ÖNERİ 206 19.1. Zuckmayer'e Yöneltilen Başlıca Eleştiriler 206 19.2. Eduard Zuckmayer'in Resmî Görev Biçimi, Alanı/Kapsamı 207 19.3. Yabancı Uyruklu Bölüm Başkanlığı Yaptığına Dair Eleştiriler 209 19.4. "Türk Müziğine Yer Vermediği"ne Dair Eleştiriler 211 19.5. "MajÖrcü-Minörcü Olduğu"na Dair Eleştiri ve Tutarsızlığı 220 19.6. "Niteliğe Önem Verip Niceliği Gözardı Ettiği"ne Dair Eleştiri 222 19.7. "Öğrenci Kayırdığı"na Dair Eleştiri ve Gereksizliği 224 19.8. Kimi Müzikçilerin Kendi Kusurlarını Zuckmayer'e Yüklemeleri 227 19.9. Zuckmayer'in Eleştirilmesiyle İlgili Üç Gerçek ve Üç Öneri 228 19.10. Sözün Kısası 231 20. ZUCKMAYER'E DUYULAN SAYGI, SEVGİ VE GÜVEN 232 20.1. Tüm Türkiye'ce Duyulan Genel Saygı, Sevgi ve Güven 232 20.2. Meslektaşları, Öğrencilerince Duyulan Saygı, Sevgi Ve Güven 233 20.3. Devletçe ve Hükümetçe Duyulan Saygı, Sevgi Ve Güven 236 20.4. Devleçe, Hükümetçe ve Bakanlıkça Verilen Destek 237 21. ZUCKMAYER'İN ATATÜRKÇÜ ve CUMHURİYETÇİ YÖNÜ 233 21.1. Zuckmayer'in Devlet Kurumları ve Büyükleriyle İlişkiIeri 238 21.2. Cumhuriyet Müzik İnsanı ve Müzik Eğitimcisi Olma Nitelikleri 239 21.3. Zucmayer'in de Paylaştığı Dil: Türkçe, Atatürkçe ve Müzikçe 241 22. ÖZET, SONUÇ VE DEĞERLENDİRME 243 22.1. Genel Özet 243 22.2. Genel Sonuç 245 22.3. Genel Değerlendirme 246 23. BİTİRİŞ 249 24. KAYNAKLAR 252 25. 253 |