Ergenler

Kitap : Ergenler

Yazar : * Celal Odağ

Dil : Türkçe

Bölüm : Çocuk Emeği

Yayın Yeri : İzmir

ISBN : 975-00282-0-1

Yayın Tarihi : Aralık 2005

Yayıncı : Halime Odağ Psikanaliz ve Psikoterapi Vakfı

Orijinal Dil : Türkçe

Tür : Kitap

Kitap No : 5892

İÇİNDEKİLER

I. BÖLÜM
Kendilik (Self) Kimlik (Identity)
Giriş
Genel Bilgiler
Örneklerle Kendilik ve Kimlik Tanımları
Olgularda Dikkati Çeken Özellikler, Çıkarsamalarım
Bir Tanı Denemesi
Kendilik
Kimlik Yapılanmasında Toplumun Etkisi
Kimliğin Geleceğe Açıklığı
Kimlik ve Kendilik Arasındaki Farkların Belirtilmemesinin Sakıncaları
Kimlik dağınıklığı (identity confusion)
İlerletici/Geriletici(Progresif/Regresif) Eğilimlerin Kimlik Gelişmesindeki Etkileri
Dil ve Kimlik Ruhçözümsel (Psikanalatik) Değerlendirme
Giriş
Öndeyiş
Dil ve Toplumsal Kimliğin Yapılanması Birbirlerine Etkileri
Toplumsal Kimliğimiz, Sindirilememiş Toplumsal Değişimler,
İşlenmemiş Toplumsal Örselenmeler
Osmanlılarda Dil Anlayışı ve Dilin Dinamikleri
İşlenmemiş Sorunların Dışavurumu, Beliriş Biçimleri
Ümmet Kimliğimiz Dil Kimliğimiz
Ruhçözümcülerine Göre Arındırma Çabalarının Boyutları
Dilimiz 'Türkçe' Varoluş Savaşını Nasıl Vermiş
Dilde Kimlik yapılanması Osmanlıca'nın Kimliği
Ulusal Dille Ulusal Kimliğin Karşılıklı Etkileşimi
Dilimize Karşı Sorumluluğumuz
Bu Savaş Biter mi?
Yaşayan Yabancı Sözcükleri Kullanmak Dilimizi Zenginleştirir,
Güzelleştirir mi?
Dil Olgusunu Ruhçözümsel (Psikanalatik) Bir Değerlendirme
Sevgi ile Saldırganlık, İlerleten/Gerileten Güçlerin Toplumda
Beliriş Biçimleri
Kimlik Dağılması
Dilimiz Bu Toplumsal Dalgalanmalardan Soyutlanabilir mi?
Bu Dalgalanmalar Yalnızca Gerilemenin, Yıkıntının,
Çöküntünün Belirtilerimidir?
Adolesan (Ergenlik) Dönem
Üstbenlik Gelişmesinde Duyarlı Bir Evre
Giriş
1. Çocuk ve adolesan üstbenliklerinin bütünleşmemiş beraberliği
2. Üzüntü ve yaslanmanın çoğulnedenliği, üstbenliğin denetleme/ düzenleme yönlendirme işlevleri
3. Üstbenliğin yumuşaması, değişime açıklığı, acımasız introjektlerin aşağılayan sesi
4. İkili/ üçlü (diadik/ triangüler ) ilişkilerin, geriletici /ilerletici (regresif/progresif) eğilimlerin yan yanalığı, dağınık/ değişime açık üstbenlik (ergen) ile katı/ kalıplaşmış (obsesif kompülsif) üstbenliğin beraberliği, ergen üstbenliğinin bir uyumu olarak aldırmazlık
Bitiş
Biseksüalite
Giriş
Kimlik Gelişiminin Önemli Değişmezleri/Belirleyicileri
Ergenlik Döneminde Etkileşen Homoseksüel Eğilimler
Cinsel Gelişim
Aseksüel, Biseksüel, Heteroseksüel Evreler
Duygu-Dürtü- Gereksinimlerin Kendi Aralarında Ayrışmaları,
Örgütlenmeleri
Biseksüel Eğilimler Lezbiyen İlişkiler
Sondeyiş
Ek Bilgiler
Ergenlerde Akran Kümesi Arkadaşlık
Giriş
Akran Kümesi
Akran Kümesi, Arkadaşın Önemi İşlevleri
Ortak Duyguların, Ortak Sorunların, Ortak Çatışmaların,
Ortak Tasarımların Birleştiriciliği
Ek Bilgiler
Ergenlerde Eşduyum, Eleştiri, Takma Ad, Espri
Giriş
Olumlu Yetilerin Sağaltımdaki Yerleri
Eleştiri/Espri/Takma adı Kolaylaştıracak Yapısal Etmenler,
Dinamik Nedenler, Özellikleri
Eşduyum (Empati)
Eşduyum Sezgi
Eleştri, Espri, Takma Ad
Eleştri İle Değersizlendirme Düzeneği Benzerliği
Eleştirinin Kaynakları
Eleştirinin Ayrımlaşma Süreçlerindeki Yeri, Bir İleti Olarak Eleştiri.
Eleştiri Dinamiği
Bir Babanın yakınması (ben kötü bir baba mıyım)
Ergenlerde Ruhsal Sağaltımın Sonlanışı
Giriş
Sonlanış
Çocuk ve Ergende Ruhsal Sağaltımın Bitiriş Ölçütleri.
Sonlanışın Diğer Ölçütleri
Sondeyiş
Çocuk ve Ergen Gelişiminde Aile İçi Şiddet
Giriş
Koruyucu/Bütünleştirici Nesnelerden Gelen Aile İçi Şiddet,
Çocukların Örselenme İkilemi, Şiddetin İçselleştirilmesi
Dikkati çeken bir olgu
Tehlikenin İçselleştirilmesi
Yıkıcı Şiddetin Töre ve Gelenekler Yoluyla Dışavurumu
Aile İçi Şiddetin Kendilik Nesnelerinden Dışavurumu
Yıkıcı Şiddetin Başedilmesi/Baş Edilme Aracı Olarak Kendilik Nesnesi,
1. Mazoşizm 2. Bütünleşmemişlik, Ayrışmamışlık,
(Dış Nesnelere Gereksinim)
Savunmalar - Savunmalara Yeni Bir Yaklaşım
Giriş
Bütünleşmek, Özdeşleşmek, Birim Oluşturmak, Öncül Savunmalar
Bu Kısa Başlayışın Ruhçözümsel Anlamı
Süreğen Bir Konu Olarak Sağaltımdan Uzaklaşmak, Sağaltımları Kendi Başına Bitirme Eğilimleri,
Bu Eğilimlerin Savunma İşlevlerindeki Yeri
En Derin Katmanlara Regresyon
Ergenlerde Değersizlendirme
Nesne İlişkileri Kuramı
Giriş
Benlik Ruhbilimi, Kendilik Ruhbilimi, Nesne İlişkileri Kuramı
Nesne İlişkileri kuramı
1. Normaler otismus
2. Normal symbios
3. Kendilik ve nesnenin ayrışması
4. Kendilik ve nesne tasarımlarının bütünleşmesi
5. Gelişmiş bir yapısal dizgede (sistem) yerlerini alırlar
Kernberg'e Göre Bütünleşme: Agresif ve Libidinöz Yatırımlı Birimlerin Bütünleşmesi
Düşler
Giriş
Freud'dan birkaç düş örneği
Düşün gizli/açık (latent/manifest) içeriği, düşün işlevleri, nesnelerin
Birbirlerinin yerine geçmesi, nesne ile öznenin yerdeğiştirmesi
Freud'un kendi düşünü işlemesi, kendi düşüne yaklaşımı
Çıplaklık ve utanma (mahcubiyet) düşü
Düşe bazı yaklaşımsal ilkeler
Gerileme (Regresyon
Gereksinim doyumu ve Dilek doyumu
Bir çocuk düşü (1900 s.274
Altbilinçten Önbiliç ve Bilince giden yol
Yunus'un (4 yaşında) gündüz düşü
Ergen Düşleri
Derin bilimsel araştırmalara kendisini vermiş, filozofik düşüncelere
Kapılmış bir ergenin neresinden başlanacağını şaşırtan düşü
Dr. Sezen Gökçen ve Dr. Burcu Özbaran'm Düş Örnekleri
Dr. Nalan Kalkan Oğuzhanoğlu'nun Düş Örneği
Bir Düş örneği
Erişkin düşü
Erdost'un Düşü
Devrimci Kimliği/ Terörist Kimliği
Örselenme
Düşe ruhçözümsel yaklaşım
II. BÖLÜM
Kafka - Preödipalden Odipale Geçiş
Giriş
Öndeyiş
Kafka'da Alay ve Espri
Yakınmaları, Özgeçmişi, Babasına Mektubu ve Yazıları Üçgeninde
Kafka'nm İç Yaşamı
Preödipalden Odipale Geçiş, İkili/ üçlü İlişkilerin Birlikteliği
Ayrışma Süreçlerinin Dikkat Çeken Özellikleri
Üstbenlik, İdeal Benlik
Kafka'nın Psikodinamiğinde Annenin Yeri, Güçte Gurur ve
Yıkımın Birlikteliği
Kafka'nın Kimlik Sorunları ve Yazar Kimliği
Sondeyiş
Küçük Prens -1
İçimizdeki Çocukluğumuz
Çocuk Kendiliğimiz Erişkin Kendiliğimiz
Giriş
Öndeyiş
Öykü
Çocuk Mantığı
Erdem Saygı Bağlantısı
İçimizdeki Çocukluğumuz-Çocuk Olma Hakkı
Kendinden Kaçış, Doyumsuzluk. Sondeyiş
Küçük Prens -2 Ergenlerde Sevgi, Özsevi
Giriş
Genel Bilgiler
Narsisus
Ergende Özsevisel Özellikler
Küçük Prens Kendini Beğenmiş Karşılaşması
Kendini Beğenmişliğin Hastalığa Dönüşümü Narsisistik Nevroz
Klinik Belirtileri
Kendini Beğenmişelrin Alıntılardaki Deskriptif Özellikleri
Kendini Beğenmişlik ile Zeka ve Kötülenme Nesneleri Bağlantısı
Narsisistik Büyükleme-Eşduyum, Sevgi, Yaratı Bağlantısı
Sevgi Özsevi
Ergen Erişkinlerde Narsisizm- Bir Karşılaştırma
Gençlerin Özsevisel Özellikleri İle Narsisistik Nevroz Belirtileri
Benmerkezcilik
Değersizlendirmelerle Gücünü Tanıma, Sınırlarını Çizrrfe,
Kendini Bulma Çabalarının Birlikteliği
Şiddetlenen Dürtülerle İşlenmemiş İdeal Benliğin Etkileri
Ergen ve Kendini Beğenmişler (Narsistler) de Büyüklenme
Değerlendirme, Kırılganlık
Hayranlık, Motor Etkinliklerin Şiddetlenmesi, Eşduyum
Arkadaş Özlemi
Son Deyiş
Çığlık (Eduard Munch) Örselenmenin Resmi
Giriş
Psikodinamik Etmenler İle Yaratı Bağlantısı
Örselenmelerle Yaratıcı Yetkiler Arasındaki Bağlar
Yaşam Öyküsü-Yaşantı-Yaratı Üçgeni
Much'un unutulmaz yaşantıları
Much'un Yaşam Öyküsü ve Yaşantılarına Dayalı Psikodinamik
Formülasyonu
Much'un Yaşantılarına Dayanan Örselenmenin Deskriptif Tanısı.
Much'un Yaşam Öyküsü/Yaşantı/Yaratı üçgenini
Anlamayı Kolaylaştırıcı Kurumsal Bilgiler
Kısa bir özet
Bir Savunma olarak Yaratı
Much'un Tablolarında Ruhsal Yapısal ve İşlevsel Bozuklukların,
Özetle Örselenmelerin İzleri
Çığlık (E.Munch 1987. kat. 30) Örselenmenin Çok Başarılı Bir Resmidir,
Örselenmenin Kendisidir
Yeni Alaşımlar Kavramı. Şiddetli Örselenmelerde Savunmaların
Başarısızlığı
Bitiş
Nazım Hikmet Sevgi ve Dil
Giriş
Nazım Hikmet'in Yaşam Öyküsünden Birkaç Çizgi
Şiirlerine Ruhçözümsel(Psikanalitik) Bir Yaklaşım
Nazım Dilimizi Nasıl İşliyor-Yapıtlarında Dil ve Kimlik Bağlantısı

NOTLAR

Bizi Örnek Alanlar - Örnek Aldıklarımız, No:7