4. Demokratik Eğitim Kurultayı "Eğitim Hakkı" 2. Cilt
İÇİNDEKİLERÖNSÖZ iiiİÇİNDEKİLER v KOMİSYON RAPORLARI VE BİREYSEL VE 453 KURUMSAL BİLDİRİLER MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM 455 GİRİŞ 459 I. MESLEKİ TEKNİK EĞİTİMİN TOPLUMSAL ROLÜ 459 MESLEK EĞİTİMİ KAVRAMININ TANIMLANMASINDA DEĞİŞME 459 MESLEK EĞİTİMİNİN DİĞER EĞİTİM ALANLARI İÇİNDEKİ YERİ 459 MESLEKİ EĞİTİMİN BİREYİN BÜTÜNLÜĞÜ İÇİNDEKİ YERİ 460 ULUSLARARASI BELGELER ÇERÇEVESİNDE MESLEKİ EĞİTİM KURUMLARININ MEVCUT İŞLEYİŞİNDE ORTAYA ÇIKAN TOPLUMSAL SORUNLAR 460 II. MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİN İÇERİĞİ 463 TARİHSEL GELİŞİM 463 MEVCUT DURUM 463 YASALARDA MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM 464 KAPSAM 465 İŞLEYİŞ 466 SORUNLAR 467 DÜNYADA MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM 468 DÜNYADA MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE GÖZLEMLENEN ORTAK ÖZELLİKLER 470 ÖNERİLEN EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISAL MODELİ 471 Özel Eğitim 473 Okulöncesi Eğitim 473 9 Yıllık Temel Eğitim 473 4 Yıllık Çok Amaçlı Liseler 473 İleri Düzey Meslek Ve Teknik Eğitim Programları 474 Yaşam Boyu Eğitim Merkezleri 474 III. DIŞ KAYNAKLI PROJELER 474 AVRUPA BİRLİĞİ KAYNAKLI PROJELER 476 SONUÇ VE ÖNERİLER 479 KAYNAKÇA 480 EKLER 481 EK 1. ÇEŞİTLİ ÜLKELERDE MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM 481 EK 2. EĞİTİM SİSTEMİNİ HEDEFLEYEN DÜNYA BANKASI KAYNAKLI PROJELER 483 BİREYSEL VE KURUMSAL BİLDİRİLER "MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM" 485 Achim ALBRECHT (Eğitim Bilim Sendikası (GEW), Almanya) 487 Ömer KAYIR vd. (Araştırmacı) "Meslek Liseleri Araştırmasında Ortaya Çıkan Temel Bazı Bulgular" 493 EĞİTİMDE DEĞERLER 517 GİRİŞ 521 I. BARIŞ, ÇEVRE, İNSAN HAKLARI VE EĞİTİM 521 BARIŞ VE EĞİTİM 521 Barış Eğitimi ve Türkiye 522 Öneriler 524 ÇEVRE VE EĞİTİM 524 Çevre Sorunları Ve Nedenleri 524 Türkiye'de Durum 526 Dünyada Çevre Sorunlarına Yönelik Yaklaşımlar 528 Yakın Gelecekteki Durum 528 Çevre Sorunlarının Çözümü 529 Çevre Sorunlarının Çözümünde Eğitimin Yeri 530 Eğitim Alanına Yönelik Öneriler 530 Sonuç 533 İNSAN HAKLARI VE EĞİTİM 533 Tanım Ve Tarihsel Süreç 533 İnsan Hakları İhlallerine Genel Bakış ve Türkiye 535 İnsan Hakları Eğitimi 538 İnsan Hakları Eğitiminin Uluslararası Dayanakları ve Türkiye 539 Öneriler 542 II. BİLİMSEL VE DEMOKRATİK EĞİTİM 543 GİRİŞ 543 BİLİMSEL VE DEMOKRATİK EĞİTİM KAVRAMI 544 Bilimsel Ve Demokratik Eğitim İnsan Merkezlidir 546 Eğitim Sisteminde Bilim Ve Demokrasinin Yeri 546 SONUÇ VE ÖNERİLER 547 III. LAİKLİK, DİN VE EĞİTİM 547 LAİKLİK 547 SEKÜLERİZM 548 OSMANLIDAN CUMHURİYETE EĞİTİM VE DİN EĞİTİMİ 549 OSMANLININ SON DÖNEMİNDE EĞİTİM VE MODERNLEŞME ÇABALARI 550 CUMHURİYET DÖNEMİ REFORMLARI VE İMAM-HATİP LİSELERİNİN ORTAYA ÇIKIŞI 552 ÇOK PARTİLİ DÖNEM VE İMAM-HATİP LİSELERİNİN GELİŞİMİ 553 DİN EĞİTİMİNE İLİŞKİN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 556 IV. EĞİTİM ÖĞRETİMDE ETİK, BİLİM ETİĞİ-MESLEK ETİĞİ 557 GİRİŞ 557 ETİĞİN TANIMI 557 ETİĞİN TARİHİ GELİŞİMİ 558 BİLİM ETİĞİ 563 EĞİTİM ÖĞRETİMDE ETİK 564 Neden Etik Eğitimi? 564 Etik Öğretilebilir mi? 564 Etik Eğitimi 565 Etik Eğitimi Sonucu Kazandırılması Beklenen Tutumlar 565 Eğitim ve Meslek Etiği 565 V. EĞİTİMİN DEĞİŞEN ANLAMI VE İŞLEVİ 567 EĞİTİM STERİL BİR KURUM MUDUR? 567 DOĞRULAR KİŞİDEN KİŞİYE DEĞİŞİR; YA SONRASI! 569 KÜRESELLEŞMENİN MANTIĞI: ÖZEL OLAN İYİDİR 570 YENİ MERİTOKRATİK TOPLUM MİTİ: MULTİMEDYA 571 EĞİTİMDE YENİ KUTSAL İTTİFAK: NEO LİBERALLER - YENİ MUHAFAZAKARLAR 572 ÜLKEMİZDE EĞİTİMİN DEĞİŞEN ANLAM VE İŞLEVİ 572 SONUÇ - SORULAR - ÖNERİLER 575 VI. MEDYA VE EĞİTİM 577 MEDYA NEDİR? 577 MEDYA VE HABERCİLİK 578 MEDYA VE POPÜLER KÜLTÜR 579 MEDYA, ŞİDDET VE PORNOGRAFİ 579 MEDYA VE CİNSİYETÇİLİK 580 KAMU HİZMETİ MEDYASI 581 ALTERNATİF MEDYA 582 MEDYANIN EĞİTİM İŞLEVİ İLE İLGİLİ BAZI UYARILAR 582 ÖNERİLER 582 VII. EĞİTİM VE SANAT 583 SANAT EĞİTİMİ 585 SANAT EĞİTİMİNİN AMAÇ VE İLKELERİ 586 SANAT EĞİTİMİNİN GEREKLİLİĞİ 586 TÜRKİYE'DE SANAT EĞİTİMİNİN SORUNLARI 587 TEMEL SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 589 SONUÇ 591 VIII. OKULDA DEMOKRASİ 591 DEMOKRATİK OKUL 591 NEDEN OKULDA DEMOKRASİ? 593 Öğretim ve Öğrenme Yöntemlerinin Demokratikleşmesi 594 Okuldaki Yaşamın Demokratikleşmesi 599 Okul Yönetiminin Demokratikleşmesi 601 OKULDA DEMOKRASİ İÇİN TALEPLERİMİZ 602 IX. TOPLUMSAL CİNSİYET 603 GİRİŞ 603 TOPLUMSAL CİNSİYET KAVRAMI 604 KALIP YARGILAR 605 ÖNYARGILAR VE AYRIMCILIK " 605 TARİHTEN KISA BİR KESİT 606 TOPLUMSAL CİNSİYETİ NASIL YAŞIYORUZ 608 İş Bölümü 609 CİNSİYETÇİLİĞİN EĞİTİME YANSIMASI 612 EĞİTİM SİSTEMİNDEKİ CİNSİYETÇİ ÖĞELER 614 Okuryazarlık 614 Okullaşma 614 Ders Kitapları 617 İmgelerin/Görsel Malzemelerin Niteliği 619 Öykü Kitapları, Televizyon 623 Öğretmen-Öğrenci İlişkileri 624 Kıyafet 625 SONUÇ VE ÖNERİLER 625 Genel Alanda 626 Eğitim Alanında 627 Sendikal Alanda 629 KAYNAKÇA 631 EKLER 640 EK 1. EĞİTİM ENTERNASYONALİ MESLEKİ ETİK DEKLARASYONU 640 EK 2. MESLEK ETİĞİ VE EĞİTİM ÖĞRETİMDE ETİK DEĞERLER (EĞİTİM SEN ANKARA 2 NOLU ŞUBE) 643 EK 3: EĞİTİM SEN ADANA ŞUBESİNİN ARAŞTIRMASI 680 EK 4: EĞİTİM SEN EDİRNE ŞUBESİNİN ARAŞTIRMASI 688 BİREYSEL VE KURUMSAL BİLDİRİLER "EĞİTİMDE DEĞERLER" 693 İsmail BOYRAZ (İnsan Hakları Derneği) 695 Gülsüm CENGİZ (Türkiye Yazarlar Sendikası) "Çocukların Sanat Eğitimi Hakkı Üzerinden Çocuk ve Gençlik Edebiyatına Bakış" 703 Yard. Doç. Dr. İkram ÇINAR (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi) "Eğitimde Laiklik ve Toplumsal Kalkınma" 713 Vecdi SAYAR (Özerk Sanat Konseyi) "Eğitimde Sanat - Sanatta Eğitim" 733 Jesus de la Rosa (Eğitim Emekçileri Sendikaları Konfederasyonu (STES), İspanya) "Eğitimin Ticari/estirilmesi" 737 Mark Cebulski (Ulusal Eğitim Sendikası, ABD) 747 Nail GÜRELİ (Milliyet Gazetesi) "Medya ve Eğitim (Bir Gazeteci Gözüyle Eğitime Bakış)" 751 IV. DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYI SONUÇ BİLDİRİSİ 761 EKLER 7S7 NİÇİN DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYI 769 DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYINA GENEL BAKIŞ 771 DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYI YÖNETMELİĞİ 775 KURULTAY HAZIRLIK ÇALIŞMALARI PLANI (2004 YILI) 779 DEK DANIŞMA KURULU TOPLANTISI SONUÇLARI 781 DEK ŞUBE EĞİTİM SEKRETERLERİ TOPLANTISI VE ATÖLYE ÇALIŞMALARININ SONUÇLARI 786 IV. DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYI AYLIK İLERLEME 789 RAPORU IV. DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYI PROGRAMI 790 IV. DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYI DEĞERLENDİRME SONUÇLARI 793 IV. DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYINA KATILAN DELEGELER 804 IV. DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYINA KATILAN KONUKLAR 811 IV. DEMOKRATİK EĞİTİM KURULTAYINDAN GÖRÜNTÜLER 815 |