Cinsel Suçtan Hükümlü Çocukların Yaşam Öyküsü Çalışması ve Grupla Sosyal Hizmet Uygulaması
İÇİNDEKİLERİÇİNDEKİLERBÖLÜM I..................................... 1.1. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ 1.2. KURAMSAL ÇERÇEVE....... 1.2.1. Cinsel Suça Yönelen Çocuklar............................................................ 1.2.1.1.Cinsel Suça Yönelen Çocuklara İlişkin Tanımlanan Modeller............ 1.2.1.2.Cinsel Suça Yönelen Çocukların Sınıflandırılması.......................... 1.2.1.3. Cinsel Suça Yönelen Çocukların Bireysel, Sosyal ve Çevresel Özellikleri........................................................ 1.2.1.3.1. Cinsel Suça Yönelen Çocukların Bireysel Özellikleri.......................................................................... 1.2.1.3.1.1. Çocuklukta İstismar Geçmişi...................................................... 1.2.1.3.1.2. Akademik ve Bilişsel Fonksiyon................................................. 1.2.1.3.1.3. Ruh Sağlığı Durumları................................................................ 1.2.1.3.1.4. Madde Bağımlılığı...................................................................... 1.2.1.3.1.5. Cinse! Bilgi ve Deneyimler......................................................... 1.2.1.3.2. Cinsel Suça Yönelen Çocukların Sosyal ve Çevresel Özelliklen 1.2.1.3.2.1. Aile İlişkileri................................................................................ 1.2.1.3.2.2. Sosyal Beceri ve Sosyai İlişkiler................................................. 1.2.1.3 2 3. Pornografi.................................................................................. 1.2.1.4. Cinsel Suça Yönelen Çocukların Değerlendirilmesi ve Tretman Modelleri..................................................................... 1.2.1.4.1. Cinsel Suça Yönelen Çocukların Değerlendirilmesi....................... 1.2.1.4.2. Cinsel Suça Yönelen Çocuklara YönelikTretman Modelleri............................................................... 1.2.1.4.2.1. Grup Terapileri.............................................. 1.2.1.5. Suça Yönelen Çocuklarla Çalışmada Bir Disiplin ve Meslek Olarak Sosyal Hizmetin Yeri............ 1.2.1.5.1. Suça Yönelen Çocuklarla Grup Çalışması....... 1.2.2. Türkiye'de Durum.................................................. 1.2.3. Araştırmanın Amacı............................................... 1.2.4. Araştırmanın Önemi............................................... 1.2.5. Araştırmanın Sınırlılıkları....................................... 1.2.6. Araştırmanın Tanımları.......................................... BÖLÜM II....................,.................................................. YÖNTEM....................................................................... 2.1. ARAŞTIRMA MODELİ........................................... 2.1.1. Nitel Aşama: Yaşam Öyküsü Görüşmeleri.......... 2.1.1.1. Nitel Veri Toplama Süreci................................ 2.1,1.1.1. Görüşme Süreci............................................ 2.1.1.2. Nitel Verinin Analizi.......................................... 2.1.2. Nicel Aşama: Grupla Sosyal Hizmet Uygulaması 2.1.2.1. Nicel Veri Toplama Araçları............................. 2.1.2.1.1. Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri.......... 2.1.2.1.2. Empatik Beceri Ölçeği................................... 2.1.2.1.3. Hacettepe Kişilik Envanteri Sosyal İlişkiler Alt Ölçeği................................ 2.1.2.1.4. Soru Kağıdı................................................... 2.1.2.2. Deneysel İşlemler............................................ 2.1.2.2.1. Deneysel İşlemin Hedefleri........................... 2.1.2.2.2. Araştırma Grupları........................................ 2.1.2.2.3. Araştırma Gruplarının Özellikleri................... 2.1.2.3. Grupla Sosyal Hizmet Uygulaması................... 2.1.2.3.1. Etkileşim Grubu.............................. 2.1.2.3.2. Psikodrama Grubu.......................... 2.1.2.3.3. Etkileşim Grubu Uygulaması Süreci 2.1.2.4. Verilerin Analizi.................................. 2.1.3. Araştırmada Etik Sorunlar..................... BÖLÜM III..................................................................................... BULGULAR ve YORUM............................................................... 3.1. YAŞAM ÖYKÜSÜ GÖRÜŞMELERİNE İLİŞKİN BULGULAR 3.1.1. Tanıtıcı Bulgular.............................................. 3.1.1.1. Görüşülen Çocuklar ve Ailelerine İlişkin Tanıtıcı Bulgular............................................ 3.1.1.2. Arkadaş Grubu, Okul ve İş Yaşamına İlişkin Tanıtıcı Bulgular................................. 3.1.1.3. Suç İle İlgili Tanıtıcı Bulgular....................... 3.1.2. Çocukların Yaşam Öykülerine İlişkin Bulgular 3.1.2.1. Çocukların Yaşam Alanı.............................. 3.1.2.1.1. Giriş Anlatısı ve Çocukluk Yaşamı............ 3.1.2.1.2. Aile Yaşamları......................................... 3.1.2.2. Çocuğun Sistemlerle İlişkisi......................... 3.1.2.2.1. Arkadaşlık İlişkileri................................... 3.1.2.2.2. Okui Yaşamı............................................ 3.1.2.2.3. İş Yaşamı................................................. 3.1.2.3. Suç ve Sonrası........................................... 3.1.2.3.1. "Olay" ve Sonrasında Yaşananlar............ 3.1.2.3.2. Yargı Sürecinde Yaşananlar.................... 3.1.2.3.3. Öğreten ve Örseleyen Yaşantı: Cezaevi.. 3.1.2.3.4. Islahevi Yaşamı....................................... 3.1 2 3.5. Cinsel İlgi ve Merak.................................. 3.1.2.3.6 Gelecek Planları.............................,......... 3. 2. GRUPLA SOSYAL HİZMET UYGULAMASINA İLİŞKİN BULGULAR........................................ 3.2.1. Grupla Sosyal Hizmet Uygulamasında Efe alınan Temalar 3.2.1.1. Benlik Saygısı ................................................................ 3.2.1.2. Empatik Beceri................................................................ 3.2.1.3. Sosyal İlişki..................................................................... 3.2.2. Araştırma Gruplarının Grupla Sosyal Hizmet Uygulaması Süresince Sosyal Yaşamlarına İlişkin Bulgular................... 3.2.3. Grupla Sosyal Hizmet Uygulaması Öncesi ve Sonrası Ölçümlere İlişkin Bulgular................................................... 3.2.3.1. Benlik Saygısıyla İlgili Bulgular....................................... 3.2.3.2. Empatik Beceriyle İlgili Bulgular...................................... 3.2.3.3. Sosyal İlişkiyle İlgili Bulgular........................................... BÖLÜM IV................................................................................... SONUÇ VE ÖNERİLER............................................................... 4.1. SONUÇLAR.......................................................................... 4.1.1. Yaşam Öyküsü Görüşmelerine İlişkin Sonuçlar.................. 4.1.1.1. Çocukların Yaşam Alanlarına İlişkin Sonuçlar................. 4.1.1.2. Çocukların Sistemlerle İlişkisiyle İlgili Sonuçlar............... 4.1.1.3. Suç ve Sonrasına İlişkin Sonuçlar................................... 4.1.2. Grupla Sosyal Hizmet Uygulamasına İlişkin Sonuçlar...... 4.1.3. Genel Sonuçlar ve Tartışma.............................................. 4.2. ÖNERİLER........................................................................... KAYNAKÇA................................................................................. EK'ler........................................................................................... EK-1 Islahevi Gözlem Raporu...................................................... EK-2 Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu......................................................... EK-3 Grupia Sosyal Hizmet Uygulaması Toplantıları Özet Raporları.................. EK-4Soru Kağıdı................................................................................................ EK-5 Grupla Sosyal Hizmet Uygulamasının Yapıldığı Üç Aylık Sürede Araştirm; Gruplarının Sosyal Yaşamlarına İlişkin Ön Test ve Son Test Puan Ortalamaları....................................................................... EK-6 Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri....................................................... EK-7 Empatik Beceri Ölçeği................................................................................ EK-8 Hacettepe Kişilik Envanteri Sosyal İlişkiler Alt Ölçeği................................. EK-9 Sözlük........................................................................................................ |