Türkiye'deki Yabancıların Öğrenim ve Öğretim Özgürlüğü
İÇİNDEKİLERiÇiNDEKiLER ÖNSÖZ............................................................................................................ SUNUŞ............................................................................................................. iÇiNDEKiLER............................................................................................... KISALTMALAR............................................................................................ GİRiŞ............................................................................................................... I. KONU HAKKINDA GENEL BiLGiLER.................................................. II. YABANCILAR HUKUKUNDA YABANCILARA HAKLAR TANINMASINA iLiŞKiN GENEL BiLGiLER........................................ A) Yabancı Kavramı............................................................................... B) Yabancılara Tanınacak Haklar Konusunda Uluslararası Hukukta Kabul Edilen ilkeler.......................................................................... 1. Yabancı ile Vatandaşın Eşitliği tikesi............................................ 2.Asgari Standart ilkesi..................................................................... 3. İnsan Haklan Doktrini.................................................................. C) Yabancılara Haklar Tanınmasında Uluslararası Hukukta Kullanılan Sistemler............................................................................................ 1. Eşitlik ve Genellik Sistemi............................................................ 2. Sınırlama Sistemi........................................................................... 3. Karşılıklılık (Mütekabiliyet) Sistemi............................................ 4. Türk Hukuku'nda Kabul Edilen Sistem III. YABANCILARIN HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİNİN SINIFLANDIRILMASI ÖĞRENiM VE ÖĞRETİM ÖZGÜRLÜĞÜNÜN BU SINIFLANDIRMADAKİ YERİ......................................................... IV. TÜRK HUKUKUNDA YABANCILARIN EĞİTiM VE ÖĞRETiM ÖZGÜRLÜĞÜNÜN SINIFLANDIRILMASI........................................... V. HAK VE ÖZGÜRLÜK İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA EĞİTiM VE ÖĞRETiM ÖZGÜRLÜĞÜ...................................................................... VI. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI VE SUNUŞ PLANI...................... BİRİNCi BÖLÜM YABANCILARIN ÖĞRENİM HAKKI VE ÖZGÜRLÜĞÜ L GENEL OLARAK ÖĞRENiM HAKKI VE ÖZGÜRLÜĞÜ VE BUNA İLİŞKİN HUKUKSAL DÜZENLEMELER............................. A) Ulusal Düzenlemeler...................................................................... B) Uluslararası Düzenlemeler............................................................. C) Uluslararası Düzenlemelerin Değerlendirilmesi............................ II. YABANCILARIN TÜRK ÖĞRETİM KURUMLARINA GİRİŞ HAKKI A) Yabancıların Türk Öğretim Kurumlarında Öğrenim Görmesine İlişkin Hukuksal Düzenlemeler....................................................................... 1. Millî Eğitim Temel Kanunu............................................................. 2. İlköğretim ve Eğitim Kanunu.......................................................... 3. Özel Öğretim Kurumları Kanunu.................................................... 4. Yüksek Öğretim Kanunu................................................................ 5. Polis Yüksek Öğretim Kanunu........................................................ 6. Harp Akademileri Kanunu.............................................................. 7. Harp Okulları Kanunu..................................................................... 8. Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanunu......................................... 9. Sağlık Okullar ve Sağlık Kolejleri Hakkında Yönetmelik.............. l O.Türkiye'de öğrenim Gören Yabancı Uyruklu öğrencilere ilişkin Kanun............................................................................................... B) Yabancıların Öğretim Kurumlarına Giriş Hakkının Değerlendirilmesi. C) Türk Cumhuriyetlerinden Gelen öğrencilerin Hukukî Statüsü........... III. YABANCILARIN YABANCI ÖZEL OKULLARA VE MİLLETLERARASI NİTELİKLİ ÖĞRETİM KURUMLARINA GİRİŞ HAKKI........................................................................................ IV. AVRUPA TOPLULUKLARI (AT)'NA ÜYE ÜLKELERDE YABANCILARIN ÖĞRENİM ÖZGÜRLÜĞÜ.................................... A) Genel Olarak ATna Üye Ülkelerde öğrenim Özgürlüğü................... B) AT Hukuku'nda Öğrenim Özgürlüğü île İlgili Hukuksal Düzenlemeler....................................................................................... C) AT Hukuku'nda Yabancıların Öğrenim Özgürlüğü ile İlgili Hukuksal Düzenlemeler....................................................................................... 1. Avrupa Birliği İçindeki İşçilerin Serbest Dolaşımına İlişkin 1612/68 Sayılı Konsey Tüzüğü........................................................... 2. Meslekî Eğitim Sonrası ve En Az Üç Yıl Süren Eğitim Verilen Yüksekokul Diplomalarının Tanınması Hakkındaki 89/48 Sayılı Konsey Direktifi......................;....................................................... 3. Meslekî Eğitim ve Tahsilin Tanınmasına İlişkin 92/51 Sayılı İkinci Genel Direktifi...................................................................... 4. Diplomasını Üçüncü Bir Ülkeden Alan Diploma Sahibi Üye Devlet Vatandaştan Hakkında Konseyin Tavsiye Kararı................ D) Öğrenim özgürlüğü ite İlgili ATAD Kararlarından örnekler............. 1. öğrenim harcı.................................................................................. 2. Kota ya da Kontenjan Uygulaması...................... .......................... 3. Giriş Hakkının Engellenmesi.......................................................... V. YABANCILARIN KENDİ DİLİNDE VE KÜLTÜRÜNDE ÖĞREN ÖZGÜRLÜĞÜ........................................................................................... A)Yabancıların öğrenim özgürlüğü ve Kültürlerarası Eğitim Kavramı.......................................................................................... B)Göçmen Çocukların Anadillerinde ve Kendi Kültürlerinde Öğrenim Görmesiyle İlgili Gelişmeler........................................... C)Türkiye'deki Yabancıların Kendi Dilinde ve Kültüründe Öğrenim Görme Özgürlüğü............................................................................ İKİNCİ BÖLÜM YABANCILARIN ÖĞRETİM ÖZGÜRLÜĞÜ İLE ÖĞRETİM KURUMU AÇMA ÖZGÜRLÜĞÜ BİRİNCİ KISIM YABANCILARIN ÖĞRETİM ÖZGÜRLÜĞÜ A) GENEL OLARAK ÖĞRETİM ÖZGÜRLÜĞÜ VE SINIRLANDIRILMASI......................................................................... 1.Öğretim Özgürlüğünün Kapsamı.................................................. 2. Öğretim Özgürlüğünün Sınırlandırılması.................................... B) YABANCILARIN TÜRKİYE'DEKİ ÖĞRETiM KURUMLARINDA ÇALIŞABİLMESİ................................................................................... 1. Genel Olarak Yabancıların Çalışma Hakkı ve Özgürlüğü........... 2. Yabancı öğretmenlerin Türk Okullarında Çalışabilmesi............. a) Yabancıların Türk Resmî ilkokul ve Orta Okullarında Orta Okullarında Çalışabilmesi.............................................. b) Yabancıların özel Öğretim Kurumlarında Çalışabilmesi...... aa) özel öğretim Kurumları Kanunu................................... : bb) Millî Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığına Bağlı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği.................................... cc) özel Okullar Talimatnamesi........................................... dd) Yabancı Okullar Hakkında Yönerge.............................. c) Yabancıların Yüksek Öğretim Kurumlarında Çalışabilmesi. C) AZINLIK VE KONSOLOSLUK OKULLARINDAKİ ÖĞRETMENLERİN HUKUKÎ STATÜSÜ............................................. D) AVRUPA TOPLULUĞU-NA ÜYE ÜLKELERDE YABANCILARIN ÖĞRETiM ÖZGÜRLÜĞÜ...................................................................... iKiNCi KISIM YABANCILARIN ÖĞRETİM KURUMU AÇMA ÖZGÜRLÜĞÜ & l.OSMANLI İMPARATORLUĞUMDA YABANCILARIN ÖĞRETİM KURUMU AÇMA ÖZGÜRLÜĞÜ I. GENEL OLARAK ÖĞRETiM KURUMU AÇMA ÖZGÜRLÜĞÜ...... II. OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİNDE YABANCILARIN ÖĞRETiM KURUMU AÇMA ÖZGÜRLÜĞÜ..................................... A) OSMANLI DEVLETİNİN TOPLUMSAL YAPISI ve EĞiTiM SiSTEMi............................................................................................. B) OSMANLI İMPARATORLUĞUNDA AZINLIK VE YABANCI KAVRAMLARI..................................... ............................................ 1. Osmanlı İmparatorluğu'nda Vatandaş -Yabancı Ayrımı............. 2. Osmanlı'da Azınlık Kavramı..................................................... 3. Osmanlı'da Azınlık Okulları -Yabancı Okul Ayrımı.................. c) OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMİNDE AÇILAN AZINLIK OKULLARI....................................................................... 1. Rum Okulları.............................................................................. 2. Ermeni Okulları.......................................................................... 3. Yahudi Okulları.......................................................................... 4. Genel Değerlendirme................................................................. D) OSMANLI İMPARATORLUĞU DÖNEMiNDE AÇILAN YABANCI OKULLAR........................................................................ 1. Amerikan Okulları....................................................................... 2. ingiliz Okulları............................................................................ 3. Fransız Okulları.........................................................................., 4. İtalyan Okulları........................................................................... E) OSMANLI DEVLETİ'NDE YABANCILARIN ÖĞRETİM KURUMl AÇMA ÖZGÜRLÜĞÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİ....................... & 2. LOZAN ANDLAŞMASI'NDAN GÜNÜMÜZE YABANCILAR! ÖĞRETİM KURUMU AÇMA ÖZGÜRLÜĞÜNDEKİ SAFHALAR...................................................................................... I. LOZAN ANDLAŞMASI........................................................... II. CUMHURİYET DÖNEMİ'NDE AÇILAN YABANCI OKULLAR................................................................................ & 3. GÜNÜMÜZDEKİ DÜZENLEME................................................. L YABANCI OKULLARIN AÇILMASI..................................... A) YABANCILARIN iLKÖĞRETiM OKULU AÇABİLMESİ.................................................................... B) YABANCILARIN YÜKSEK ÖĞRETiM KURUMU AÇABİLMESİ...................................................................... II. YABANCI OKULLARIN KAPASiTE ARTIRIMI................... IH. YABANCI OKULLARIN TAŞINMAZ MAL EDİNEBİLMESİ VE MALLARI ÜZERİNDE TASARRUFTA BULUNABİLMESİ................................................................... IV. YABANCI OKULLARIN DENETLENMESİ.......................... V. YABANCI OKULLARIN KAPATILMASI.VE 4306 SAYILI KANUN KANUN KARŞISINDAKİ DURUMU..................... A) YABANCI OKULLARIN KAPATILMASI....................... B) 4306 SAYILI KANUN KARŞISINDA YABANCI OKULLARIN DURUMU............. ................................... VI. AZINLIK VE KONSOLOSLUK OKULLARININ HUKUKÎ STATÜSÜ.................................................................................. SONUÇ...................... EKLER...................... BİBLİYOGRAFYA.. |