Sosyal Psikoloji Teori ve Sorunlar

Kitap : Sosyal Psikoloji Teori ve Sorunlar

Yazar : * Richard S.Crutchfield * David Krech * David Krech * Richard S.Crutchfield

Dil : İngilizce

Bölüm : Sosyal Hekimlik

Yayın Yeri : USA

Yayın Tarihi : 1967

Yayıncı : McGraw-Hill

Çevirmen : Erdoğan Güçbilmez

Tür : Kitap

Kitap No : 3491

İÇİNDEKİLER


İÇİNDEKİLER ÖNSÖZ
KISIM BİR. TEMEL İLKELER BÖLÜM I. SOSYAL PSİKOLOJİNİN ALANI VE SORUNLARI
Sosyal Psikolojinin İki Yüzü. Temel bir bilim olarak sosyal psikoloji. Sosyal psikoloji uygulamaları. Toplumsal çö­zümlemenin Üç Seviyesi. Kişi ve grup seviyesinde toplum­sal çözümlemeler. Grup dinamiği. Kurumsal inceleme yön­temi. Üç genel yöntemden örnekler. Üç çözümleme seviyesi arasındaki tümleyici ilişkiler. Kitabın Planı. Kısım I, Gü­dülenme, algı ve öğrenme ilkelerine göre çözümlemeler. Kı­sım II. Sosyal süreçler. Kışımı III. Çağdaş sosyal sorun­lara uygulamalar, özet.
BÖLÜMÜ. DAVRANIŞIN DİNAMİĞİ........................
Önerme ı:Güdülenme ve Molar Davranış. Çözümleme bi­rimi. Molar davranışı başlatan temeller. Önerme II: Molar Davranış Dinamiğinin Kaynaklan. O andaki psikolojik alan. Genel düşünceler. Önerme III: Psikolojik Alandaki İstik­rarsızlıklar Olarak Gerilimler. Gerilimlerin etkileri. İhtiyaç ve isteklerin değişkenliği. İhtiyaç ve isteklerin araştırılması. Önerme IV: Engellenme Tepkileri. Engellenme kaynakları. Engellenmenin sonuçlan. Aşırı gerilimlerin kolaylaştırıcı ve bozucu etkileri. Önerme V: Gerilimi Giderme Yolları-nın Sabitleşmesi. Amaçlar ve gerilimin giderilmesinde bi­reysel farklar. Önerme VI: Psikolojik Alanda Daha Yük­sek Seviyelere Yönelme. Denge. İstikrarlı örgütlenmede «daha yüksek» seviyeler. Özet.BÖLÜM III: İNSAN DÜNYAYI NASIL ALGILAR?
Sosyal Psikolog Bakımından Algı ve Tanımanın Temel So­runları. Tasvir sorunu. Kanun sorunu. Algılamayı Tayin Eden îki Temel Faktör. Yapı faktörleri. Fonksiyonel fak­törler. Yapısal ve fonksiyonel faktörler arasındaki karşılık­lı ilişki. Önerme I: Tanıma Alanının Örgütlenmiş Oluşu. «Basit» algı. Garip ve yabancı. Bir kişilik hakkında izlenim toplama. Genel düşünceler. Önerme II:Algılamanın Fonk­siyonel Seçiciliği. Algılamamın fonksiyonel seçiciliği ve dav­ranış dinamiği. Algılamanın fonksiyonel seçiciliği ve kültür. Algılamanın fonksiyonel seçiciliği ve yapı faktörleri. Genel düşünceler. Önerme III: Bütün - Parça ilişkileri. Basit göz algılarından örnekler. Bireylerin ve grupların niteliklerinin algılanması. İzafet çerçeveleri. Önerme IV: Ortak Bir Yapı­yı Tayin Eden Faktörler. Yakınlık ve benzerlik. Sebep ve sonucun algılanması. Genel düşünceler. Özet.
BÖLÜM IV: ALGILARIMIZIN YENİDEN ÖRGÜTLENMESİ
Davranışın değişmesi ve tanımanın yeniden örgütlenmesi. Tanımanın yeniden düzenlenmesinin ilkeleri. Önerme I: Engellenmiş Amaçlar ve Yeniden Örgütlenme. Yeniden ör­gütlenmenin niteliği. Genel düşünceler. Önerme II: Yeni­den Örgütlenme Süreci. Tanımanın yeniden örgütlenmesi­nin oluşu ve sürekliliği. Tanıma örgütleri ile yeniden örgüt­lenme arasındaki ilişkiler. Önerme III: Zaman İçindeki De­ğişmeler. Akılda tutma, unutma ve tanımanın yeniden ör­gütlenme süreci arasındaki ilişki. Davranışın dinamiği ve seçici hafıza. Araya giren olaylar ve tanımanın yeniden ör­gütlenmesi. Önerme IV: Tanımanın Yeniden Yapılanması­nın Hızı. Tanıma alanının tecridi ve farklılaşması. Farklı­laşma ve tecerrüdü tayin eden faktörler. Genel düşünceler. Özet.
KISIM İKİ. TOPLUMSAL SÜREÇLER
BÖLÜM V. İNSANLARIN İNANÇLARI VE TUTUMLARI (TA­VIR ALIŞLARI)
inançlar ve Tutumların Tanımı. İnançlar. Tutumlar İnanç­lar ve Tutumların Fonksiyonel Önemi. İnanç ve tutumlar veanlam arayişı. Başka ihtiyaçlara hizmet eden inanç ve tu­tumlar. Genel düşünceler. Yargılar. Yargılar, inançlar ve tutumlar. İnanç ve Tutumların Belirgin Nitelikleri. İnanç ve tutumların konuları. İnanç ve tutumların yapısı. İnanç ve tutumların kuvvet ve önemi. İnanç ve tutumların doğru­lanabilir olmaları. İnançlar, tutumlar, ve «olgular». Özet.
BÖLÜM VI. İNANÇ VE TUTUMLARIN GELİŞME VE DE­ĞİŞMELERİ
Kültürel Faktörler. Kültürel ve psikolojik faktörler. Ge­nel düşünceler. Fonksiyonel Faktörler. İnançlar tutumlar ve özel kişilik çizgileri. İnançlar, tutumlar ve genel kişilik çizgileri. «Olgular» ve inançlarla Tutumların Gelişmesi. İnanç ve tutumların gelişmesindeki olguların kaynakları. Dış görünüş ve gerçeklik. Genel düşünceler, inanç ve Tu­tumların Kendi Kendilerini Korumaları. İnanç ve tutum­ların «değişmezliği» ve algıyla hatırlamadaki seçicilik. İnanç ve tutumların değişmezliği ve tanımanın sürekliliği. İnanç ve tutumların değişmezliği ve «çekinme» davranışı. İnanç ve tutumların değişmezliği ve toplumsal destek. Genel dü­şünceler. İnançlar ve Tutumlar Nasıl Değiştirilebilir? İnanç ve tutumların denetlenmesinde güdülen hedefler. Teşhis sorunu. Değiştirme programlarının sorunları. İki ana prog- ram rehberi. Özet.
BÖLÜM VII. İNANÇ VE TUTUMLARIN ÖLÇÜLMESİ
İnanç ve Tutumlarla İlgili Ölçme Kuramı. Genel düşünce­ler. Bireyin inançlarının ve tutumlarının ölçülmesi. İnanç ve tutumların ölçülebilir özellikleri. İnanç ve tutum ölç­melerinin çeşitleri. Ölçeklerle Ölçme. Ölçeklerdeki madde­lerin seçiminde başvurulan kıstaslar. Thurstone'un ölçek kurma yöntemi. Likert'in ölçek kurma yöntemi. Gutt-man'ın ölçek kurma yöntemi. Bogardus'un toplumsal mesa­fe ölçeği. Sıralamalı ölçek. Çiftli karşılaştırma yöntemi. Ölçeklerin, kullanım ve yorumundaki sorunlar. Ölçeklerin saflaştırılması. Takdir Yoluyla Ölçme. Takdir edilecek ve­rilerin kaynaklan. İnanç ve tutumların bireyin kendisince takdiri. Takdir ölçeklerinin çeşitleri. İnanç ve Tutumların Dolaylı Yollardan Ölçülmesi. İnanç ve Tutumların Çeşitli Niteliklerinin Ölçülmesi. Çeşit, içerik açıklık, ve özelliğinÖlçülmesi. Kuvvetin Ölçülmesi. Önemin ölçülmesi, inançla­rın doğrulanabilirliklerinin ölçülmesi. İnanç ve Tutum Ölç­melerinin Geçerlik ve Güvenilirliği. Güvenilirlik. Geçerlik. Özet.
BÖLÜM VIII. HALKOYU ARAŞTIRMASI ..................
Geniş Çaplı Ölçme Yöntemlerinin Gelişmesi. Tek sorulara dayanma. Soru Çeşitleri. Yoklama sorusu. Açık uçlu soru. Yoklama sorusuyla açık uçlu sorunun kıyaslanması. Müla­kat sorunları. Mülâkatçının görevleri. Mülâkatçının yetiş­tirilmesi. Mülâkatçının güvenilirliği. Mülakat yönteminin uluslararası planda kullanılma imkanları. Örnekleme. Ör­neklemenin gerekliliği. Kütlenin tanımı. Örneklemin tem-silîliği. Örnekleme yöntemleri. Örneklemin büyüklüğü. Çö­zümleme Sorunları. Kodlama ve cetvelleme. Çözümleme Bir Halkoyu Araştırmasında Aşamalar. Halkoyu Araştırma­sının Toplumsal Önemi. Kamuya bilgi verme. Demokratik Önderlik. Devlet Yönetimi. Halkoyu Araştırmasında Tehli­keler. Özet.
BÖLÜM IX. PROPAGANDA YOLUYLA KANDIRMA.........
Dil - Propagandanın Başlıca Aracı. Konuşma Kalıpları. Bireyin dil kalıpları. Kültürel konuşma kalıplan. Konuşma, Sözcükler ve Anlam. Sözcüklerin değişmeyen anlamları. Sözcüklerin değişen anlamları. Gerçek dünyadaki nesneler olarak sözcükler. Genel düşünceler. Propaganda-Genel Görüşler. Propaganda ve eğitim. Bilinçli ve bilinçsiz propa­ganda, Propaganda ve telkin. Propaganda - Bazı Deneysel Araştırmalar. Kolay etkilenebilirlik. itibarlı telkin. Başka telkin halleri. Propaganda ve özel teknikleri. Propaganda­dan Korunma. Deneysel veriler. Propaganda «İlkeleri». Pro­pagandacıya yol gösterecek ilkeler, özet.
BÖLÜM X. TOPLUMSAL GRUPLARIN YAPILARI VE GÖREV­LERİ .............................................
Tanımlar ve Genel Görüşler. Psikolojik gruplar ve toplum­sal örgütler. Grup Yapısı. Grupların genişliği. Gruplar için­deki bireysel roller. Grup ilişkileri. Sosyometrik yöntem. Toplumsal örgütler arasındaki ilişkiler. Grupların Görevsel Bir Çözümlemesi. Grupların görevleri ve üyelerinin ihtiyaç­ları. Grup görevleri ve üyelerin bağlılığı. Genel düşünceler.Gruplar ve İnanç Sistemleri. Grup inançları ve grup görev­leri. Gruplar ve Ortak Eylem Kalıplan. Eylem kalıplan ve görevsel önemleri. Grup Dinamikleri. Sabit ve sabit olma-yan gruplar. Grup değişikliğinin dış belirleyicileri. Genel düşünceler. Özet.
BÖLÜM XI. GRUP MANEVİYATI VE ÖNDERLİK
Grup Maneviyatı. Yüksek ve düşük-maneviyat ölçütü. Ma­neviyat belirleyicileri. Olumlu - olumsuz maneviyat belirle­yicileri. Grup Önderliği. Önderin görevleri. Önderlik tip­leri. Önderlik eğitimi. Önderlik nasıl gelişir. Önderin özel­likleri. Özet.
KISIM ÜÇ. UYGULAMALAR BÖLÜM XII. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE IRK ÖNYARGISI
Genel Görüşler. Hastalığın tanınması sorunu. Irk Önyargı­sının Görevsel Niteliği. Irk önyargısı ve hasta kişilik sis­temleri. Çeşitli ihtiyaçlarda umut kırıklığına uğramanın sonucu olan saldırganlığı desteklemekte ırk önyargısı. Irk önyargısı ve kültürel bakımdan hoş görülmeyen davranış. Bastırılmış gerilimlerin hizmetinde ırk önyargısı. Belirsiz buhranlı durumlara anlam vermekte ırk önyargısı. Irk ön­yargısı, kendine saygı, zamana ve çevreye uyma. Genel dü­şünceler. Irk Önyargısının Çevreden Gelen Desteklen. Nes­nel olaylar. Başkalarının inanç ve tutumları. Nesne ve Olay­ların belirsizliği. Genel düşünceler. Irk Önyargısının Öğre­tilmesi. «Öğretmen» in rolü. Öğretme teknikleri. Öğrenme kalıpları. «Önyargıya yatkın» ihtiyaçların öğretilmesi. Ge­nel düşünceler. Özet.
BÖLÜM XIII. IRK ÖNYARGISININ DENETLENMESİ
Genel Görüşler. Bu bölümün planı. Irk önyargısının Güdü­sel Denetim Yoluyla Değiştirilmesi. Bastırılmış, engellenmiş ve toplumca kabul edilmeyen ihtiyaç yapılarının ortadan kaldırılması. Genel düşünceler. Irk Önyargısında Yer Alan Algıların Denetimi. Azınlık grup örneklerinin nesnel nite­liklerinin değiştirilmesi. İnsanların gözlemlenebilen nitelik­lerinin çerçeve ve önemlerinin değiştirilmesi. Öğrenim Yo-luyla Irk Önyargısının Denetimi. Okul yoluyla öğrenim. Top-