İletişim ve Toplum - Kitle İletişim Kuramları Tutucu ve Değişimci Yaklaşımlar
İÇİNDEKİLERÎÇÎNDEKİLER ÖNSÖZ GİRİŞ I - TUTUCU KURAMLAR A) KLASİK TUTUCU KURAM B) YAPISAL FONKSÎYONALİZM C) DAVRANIŞÇILIK VE TAKAS Ç) SEMBOLİK İLİŞKİ D) ROL «KURAMI»............................................. E) SİYASET SOSYOLOJİSİ VE İDEOLOJİNİN SONU SAVI F) ÇATIŞMA - FONKSİYONALİZMİ G) TUTUCU KURAMDA BUNALIMLAR II - DEĞİŞİMCİ KURAMLAR A) DİYALEKTİK YÖNTEM B) DEĞİŞİMCİ MADDECİ ANLAYIŞ C) TARİHSEL MADDECİLİK............... Ç) DEĞİŞİMCİ İNSAN ANLAYIŞI............ D) DÜŞÜNCE, BİLİNÇ, AHLAK, DÎN ...... E) EGEMEN DÜŞÜNCELER VE İDEOLOJİ F) HUKUK VE DEVLET..................... G) TOPLUM YAPISI GÖRÜŞÜ............... Ğ) TOPLUM DEĞİŞİMİ..................... H) DEVRİM, ŞİDDET, SAVAŞ............... I) EMPERYALİZM ........................... III - TUTUCU İLETİŞİM KURAM VE ARAŞTIRMALARI A) KURAMSAL KAVRAMLAR İletişim.....................İletişim Süreci............ «Feedback»/Tepki......... «Feedfonward»............ iletişimci/Gönderici ...... Enformasyon Akımı...... Kitle iletişimi ve Araçları Toplum ve iletişim....... Toplumsal Çatışma........ Güç........................ Deneycilik (Empiricism) ... Değer Yargısı Taşımamak Nesnellik.................. Yansızlık.................. B) TEMELİ ATAN iLETiŞiM KURAM VE ARAŞTIRMALARI Shannon ve Weaver Modeli (1949)............... ......... Lasswell'in Modeli (1948).................................... Laboratuvar Deneyleri....................................... Laboratuvar ve Saha Araştırmalarının Karşılaştırılması ... Algılama Uygunluğu Kuramları ......................... Newcomb'un ABX Modeli (1953) ... ........................ Westley ve MacLean'ın Modeli (1957)..................... Lazarsfeld ve iki Aşamalı Enformasyon Akımı............ C) BERELSON VE TEMELDEKİ SARSINTILAR Ç) KLAPPER VE ESKİNİN MUHASEBESİ...... Yeni Konularda Kanaat Yaratma............ Tutumları Değiştirme......................... iletişim ve iletişim Durumu ............... Araçların Cinayet ve Tecavüze Etkisi......... Kaçışçı Materyalin Etkisi..................... Büyükler için Programların Çocuklara Etkisi izleme ve izleyici Pasifliği.................. ... D) YENİ YAKLAŞIMLAR.................. ... Etki Konusunun Yeniden Açılması ......... Kitle iletişim Araçlarının Toplumsal Gücü James Halloran ve Sosyolojik Yaklaşım ... Riley ve Riley'in Sosyolojik Modeli (1959) IV - YAPISAL GÖREVSELCİLİK.................. iletişim Araçlarının Görevleri...............Sistemin Yapısı ve Değişimi........................... Kullanışlar ve Doyumlar Yaklaşımı............ Gereksinimler .......................................... Kullanışlar............................................. Doyumlar................................................ Fonksiyon .............................................. İletişim Araçlarının içeriği Araştırmalar............................................. Aktif izleyici Savı....................................... Eleştiriler............................... .................. De-Fleur ve Ball Rokeach'ın Bağımlılık Modeli (1975) Algısal Etkiler.......................................... Duygusal Etkiler.......................................... Davranışsal Etkiler...... ................................. Sistem Karşılaştırması Fonksiyonel Çözümleme..............,............... Kullanışlar ve Bağımlılık Modeli (1986) ............... McQuail'in Yanyol Modeli (1984)........................ Kültürel Göstergeler ve Ekim Modeli.................. Gündem Hazırlama Tezi........................... Sihirli Mermi veya Hypodermic iğne.................. Sessizlik Sarmalı Modeli............................ Teknolojik Belirleyicilik : Innis ve McLuhan...... ... GENEL BİR DEĞERLENDiRME........................... V - DEĞİŞİMCİ İLETİŞİM KURAM VE ARAŞTIRMALARI............ A) KURAMSAL KAVRAMLAR............. .................. iletişim................................................ Kaynak................................................ ... İleti ...................................................... Alıcı/izleyici.............................................. Geri iletişim (feedback)................................. Gürültü ve İletişimin Çökmesi/Durması (Breakdown) Elde Etme (Access).................. .................. iletişim Araçları : «Media» ve «Means »............ ... Kitle iletişimi.......................................... Metin............................................. ...... işaret (Sign)............................................. Göstergebilim (Semioloji)............................... Şifre (Code) ........... ......... ........................Mit/Masal/Efsane...... Simge (Sembol) ......... Üretim................. Üretim Biçimi.......... Üretim Güçleri......... Üretim ilişkileri......... Ekonomik Belirleyicilik Sermaye................ Türetme................ Toplumsal Düzen....... Alt ve Üstyapı.......... Devlet.................. Toplumsal Sınıf ... ... .. Egemenlik . ........... ideoloji.................. B) TEMELi ATAN KURAM VE ARAŞTIRMALAR insan ve Maddi Taban...................'.. ... Düşüncelerin Maddi Tabanı.................. Egemen Sınıf ve Egemen Düşünceler ......... Üstyapıyı Temel Olarak Alma Yanlışlığı...... iletişim Sorunu................................. C) ÜRETiM BlÇlMl VE İLİŞKİLERİNE AĞIRLIK VEREN YAKLAŞIMLAR ... İLETİŞİMİN SiYASAL EKONOMiSi.................. ... Marksizm ve Kültürel Çözümleme : Emniyetsiz Taban ... Ekonomik Belirleyiciliğin Sınırları ......................... Kapitalist Sınıf ve Kapitalist Firma: Sahiplik Paternleri Denetim Sorunu.................. Denetim : Yönetimsel Devrim Düşüncesi.................. Denetimin Dinamiği....................................... Kültürel Üretim.............................. Ekonomi ve ideoloji : Pazar Baskısı ve Kültürel Egemenlik istekler ve Saptamalar.................................... BlLlNÇ ENDÜSTRİSiNiN MADDi YAPISI............... Bilinç Endüstrisinin Gündemi ........................... Kitle iletişiminin Ana Ürünü........................... ... Gerçekçi Değişimci Kuram........................... . Kültürel Maddecilik.................................... Ç) ÜSTYAPIYA AĞIRLIK VEREN YAKLAŞIMLAR......... Semioloji ve Yapısalcılık.................................Genel Marksist Temel Kültürel Üstyapı.................. Sahte Bilinç, Egemen Düşünceler Egemenlik Görüşleri........: ...... ideolojinin Rolü Egemenlik ve Kitle İletişimi FRANKFURT OKULU VE KÜLTÜR ENDÜSTRiSi ELEŞTiRiSi VI - TUTUCU VE DEĞİŞİMCİ YAKLAŞIM İLİŞKİLERİ BİRLEŞTİRME, UZLAŞTIRMA ÇABALARI ......... Çabaların Tabanı ve Tabansızlığı Tutucu Okulun Savunusu....... KAYNAKÇA |