Dünya Çocuklarının Durumu 2002 Önderlik
İÇİNDEKİLERİçindekilerBirleşmiş Milletler Genel Sekreteri Kofi A. Annan'ın Önsöz'ü Dünya Çocuklarının Durumu 2002: Önderlik Carol Bellamy, Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu Genel Direktörü Uluslararası kuruluşların yanısıra hükümetler, çocukların haklarını ve esenliklerini başka bütün duyarlılıkların önüne koymadaki önderlikleri açısından sorumlu tutulabilmelidir. Bunu yapmakta başarısız olanlar da sorumlu sayılmalıdır. Çocukların haklarının ve esenliklerinin güvence altına alınması, herhangi bir ülkedeki istikrarlı gelişme, dünyada ise barış ve güvenlik açısından kilit önem taşır. Bu sorumluluğun eksiksiz, tutarlı biçimde ve her maliyete katlanarak yerine getirilmesi, önderliğin özünü oluşturur. Bu sorumluluğun en büyük bölümü Devlet ve Hükümet Başkanlarına düşmekle birlikte, başkalarının da kararlılık ve etkinlik göstermesi gerekir: Aktivistler, girişimciler, sanatçılar, bilim insanları, dinsel önderler ve gazetecilerin yamsıra çocuklar ve gençlerden beklenen budur. /. Doğum ve yerine getirilmeyen sözler: Köyde büyük bir heyecan yaşanıyordu. Böylesi bir neşeyi ve iyimserliği, ancak yeni bir doğum yaratabilirdi. Ayodele çok güzel bir bebekti; sahip olduğu sınırsız potansiyelle, önünde upuzun bir yaşam vardı. İşte bu anda, her yeni bebeğin dünyaya gelişinde olması gerektiği gibi, herkes geleceğe ilişkin korku ve kuşkularım, ailenin sağlığı ve yeterli yiyecek bulup bulamayacağı gibi endişelerini bir kenara bırakmıştı. Sonuçta herkes bebeğin ailesini kutladı ve olaya yeni bir doğumun tazelediği umutla baktı. Bu sırada, Atlantik'in öbür yakasında farklı, ama çok büyük umutlara neden olan bir doğum olayı daha yaşanıyordu. Dünya ülkelerinin başkanları ve ulusal liderleri, daha önce görülmemiş bir katılımla New York'ta, Çocuklar için Dünya Zirvesi vesilesiyle bir araya geliyorlardı. Tarih, 1990 yılı Eylül ayıydı ve o sıralarda dünyada pek alışılmadık bir umut ortamı hüküm sürüyordu. //. "Dünyayı çocuklarla birlikte değiştirmek;" UNICEF, daha kurulduğu ilk günlerden 33 başlayarak dünyanın dikkatlerini çocukların üzerine çekmiştir. Bunlar, kendi toplumlarının ve küresel ekonominin işleyiş biçiminin sillesini yemiş çocuklardır; bunlar, ana-babalarının yoksulluğu nedeniyle çeşitli acılar çeken, güçlüklere katlanan çocuklardır; bunlar, yiyecek ve aşı olmadığı için sağlıkları tehlikeye düşen, sağlıkları bozuk olduğu, istismar ve ihmale uğradıkları ve eğitim göremedikleri için zihinsel olarak gelişemeyen çocuklardır. Ve UNICEF durumu telafi etmek amacıyla harekete geçmiştir. ///. Dünyayı değiştirebilecek girişimler: Çocuk haklarının yaşama geçirilmesinde 51 önderliği, hiç kuşkusuz küresel ekonomide en güçlü konumda olan ülkelerin üstlenmesi gerekir. Ancak, gelişmekte olan ülkelerin bu açıdan daha güçsüz konumda olmaları, onları çocuklar adına önderlik sergileme yükümlülüğünden kurtarmaz. Çocukların haklan bölünmez bir bütün oluşturur. Bütün çocukların hakları güvence altına alınmadan ve bu haklara saygı gösterilmesi sağlanmadan hiçbir toplum görevini yapmış sayılamaz. Çocuklara yatırım, bir hükümetin yapabileceği en iyi yatırımdır. Çocuklara gerekli yatırımı yapmadan anlamlı ve istikrarlı bir gelişme sürecine geçebilen hiçbir ülke yoktur. İstatistik Paneller 1. hedef 1: Bebek ve 5 yaş altı çocuk ölüm hızlarının azaltılması ................................................ 10 2. hedef 2: Anne ölüm oranlarının azaltılması ............................................................................ 12 3. hedef 3: 5 yaşından küçüklerde ağır ve orta düzey malnütrisyonıın azaltılması ........................16 4. hedef 4 ve 5: Herkesin temiz içme suyu ve sanitasyon imkanlarına kavuşturulması ................. 18 5. hedef 6: Herkesin temel eğitim imkanlarına kavuşturulması ....................................................22 6. hedef 7: Çocukların daha iyi korunmaları ...............................................................................24 Gençlerin Sesi 1. DÜNYANIN ÇOCUKLARLA BİRLİKTE DEĞİŞTİRİLMESİ ÜZERİNE ..................................................... 30 2. HIV/AIDS ÜZERİNE ..................................................................................................................40 3. çatışma üzerine ....................................................................................................................42 4. ayrımcıeık üzerine ................................................................................................................52 5. yoksulluk ve eğitim üzerine ............................................................................................... 72 Paneller 1. bağışıklama, artı ................................................................................................................ M 2. tostan: bir açılım hareketi .............................................................................................. 20 3. liberya çocukları: yazgılarını değiştirmeye kararlılar .............................................. 28 4. her çocuğa eğitim: nagalandtn düşleri ...................................................................... 34 5. pyalara: genç eilistinli önderler ................................................................................. 36 6. çocuklarda kamuoyu yoklamaları ............................................................................... 38 7. çocuklar için küresel hareket: herkese bir rol ............................................................ 44 8. çocuklara en iyi başlangıcı sağlamak: ürdün'de çocuk yetiştirmenin gelişkin yolları ............................................................ 54 9. Malawi: sınıflarda verilen hıv/aıds savaşı ...................................................................56 10. eşek sırtında ders kitapları: badakşan'da kız çocukların eğitimi ................................58 11. anonim öğretmen .............................................................................................................60 12. çocukearın silahlı çatışmalarda yer almaları: çocuk haklarına dair sözleşmede isteğe bağlı protokol ............................................ 62 13. çocuk satışı, fuhşu ve pornografisi: çocuk haklarına dair sözleşmede isteğe bağlı protokol ............................................ 64 14. öngörülen bir felaketin günlüğü ................................................................................. 66 15. doğu timor: bağımsız bir ulusun inşasında önderlik .................................................. 68 Metin içindeki şekiller 1. temee sosyal hizmetlere yetersiz yatırım 2. DONÖR ÜLKE GSMH'SININ YÜZDESİ OLARAK RESMİ KALKINMA YARDIMI, 2000 ......................... Haritalar 1990 Çocuklar için Dünya Zirvesi'nde benimsenen hedeflerin gerçekleşme durumuna ilişkin değerlendirmeler yapan 130'u aşkın ülkede, onyıl sonu değerlendirmelerinde yer alan bulguların görsel sunumu. Seçilen göstergeler hem elde edilen kazanımları hem de çocukların esenliği açısından gelecekte bekleyen görevleri ortaya koymaktadır. Bilançolar BM Genel Sekreteri'nin "Biz Çocuklar: Çocuklar için Dünya Zirvesi takibinde onyıl sonu değerlendirmesi" başlıklı raporunda yer aldığı biçimiyle 1990-2000 döneminin hedefleri, kazanımları ve tamamlanmamış görevleri. Bölgesel danışma toplantıları Çocuklarla ilgili Özel Oturuma hazırlık amacıyla 2000-2001 yıllarında gerçekleştirilen bölgesel ölçekteki üst düzey toplantılardan alıntılar. Referanslar Dizin Sözlük |