Geleneksel Çıraklıktan Çocuk Emeğine : Bir Alan Araştırması
İÇİNDEKİLERÇOCUK EMEĞİ VE ÇIRAKLIK KAVRAMLARI ÜZERİNEÇocuğun Çalışmasının Anlamı Çocuğun Faaliyet Türleri, Çocuğun "Ücretli Emek" Olarak Çalışması ve Çıraklık" Türkiye'de Çalışan Çocuklar Üzerine Yapılmış Araştırmalar ve Bu Projenin Amacı TÜRKİYE'DE VE İSTANBUL'DA ÇOCUK NÜFUS VE ÇOCUK EMEĞİNİN KONUMU VE SON DÖNEMLERDEKİ EĞİLİMLER Türkiye'de ve İstanbul'da Çocuk Nüfus Türkiye ve İstanbul'da Çocuk Nüfus Yaş Yapısında Değişmeler ve Çocuk Nüfus Türkiye ve İstanbul'da Genç Nüfus Türkiye'de ve İstanbul'da Çocukların Konumu Türkiye'de Çocukların Eğitim Kurumlan İçindeki ve İş Yaşamındaki Konumlan İstanbul'daki Çocukların Eğitim Kurumlan ve İş Piyasası İçindeki Konumlan TÜRKİYE'DE ÇIRAKLIK VE EĞİTİM SİSTEMİ Çıraklık Eğitimi Meslekî ve Teknik Eğitim Sistemi İçinde Çıraklık Yeni Çıraklık Eğitim Sistemi ve Özellikleri Çıraklık Sisteminin Sosyal Hak ve Güvenceleri Çıraklık Eğitimi ve Meksa Örneği Çıraklık Sisteminin Finansmanı Mevcut Çıraklık Sisteminin Genel Değerlendirilmesi TÜRKİYE'DE VE İSTANBUL'DA ÇIRAKLIK EĞİTİM MERKEZLERİ Türkiye'de Çıraklık Eğitim Merkezleri ve Öğrenci Sayılan istanbul'da Çıraklık Eğitim Merkezleri ve Öğrenci Sayılan Ümraniye Ulubatlı Hasan Çıraklık Eğitim Merkezi ARAŞTIRMA YÖNTEMi Konu ve Kapsam Araştırmanın Uygulanışı 2.1. Alan Seçimi 2.2. Örnek Grup Seçimi 2.3. Soruların Hazırlanışı ve Uygulama Gözlem ve Derinlemesine Mülakat Sonuçlann Değerlendirilmesi İŞVEREN ARAŞTIRMASI ÎLE ÎLGİLİ BULGULAR İŞVEREN ARAŞTIRMASINDA DERLENEN BULGULARIN GENEL NİTELİKLERİ İŞVEREN VE USTALARIN TEMEL NİTELİKLERİ Yaş Etkeni Doğum Yeri Eğitim ve Medenî Durum İkâmet Edilen Yer Esas Meslek İşveren Örgütlenmesi İŞYERİ ÖZELLİKLERİ İşyeri Çalışanları İşyerinde Yapılan İşler İşlerin Yapılma Süreleri Malzeme ve Enerji Tüketimi İşlerin Yapılma Biçimi İşyerlerinin Örgütlenmesi ÇIRAKLIK VE SİSTEME İLİŞKİN BULGULAR Çırakların Temin Edilmesi Çıraklar Tarafından Yapılan İşler Çıraklık Süreleri İşyerlerinde Çalışma Süreleri Çırakların İşyeri Eğitimleri Çıraklık Ücreti, Harcama ve Kesintiler İşverenlerin Çırak Hakkındaki Bilgileri Çırakların İşten Uzaklaşma Nedenleri İŞVERENLERİN ÇIRAK VE ÇIRAKLIK SİSTEMİ HAKKINDA DÜŞÜNCELERİ Çırakların işi Öğrendikten Sonra İşyerinde Kalmaları Usta ve Kalfaların İşyerinde Çıraklık Yapmaları İşverenin Çıraklık Süresi ve Çıraklık Hakkındaki Düşüncesi İŞVEREN ARAŞTIRMASI BULGULARI VE BAZI SONUÇLARI Çırak Çalıştıran İşveren ve İşyeri Özellikleri İşverenlere Göre Çıraklık Sistemi ÇIRAK ARAŞTIRMASI ÎLE İLGÎLÎ BULGULAR SAHA ARAŞTIRMASINDA DERLENEN BULGULARIN NİTELİĞİ HAKKINDA KISA BİLGİ ÇIRAKLARIN BAZI DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ, KÖKENLERİ VE HANEHALKI ÖZELLİKLERİ Görüşme Yapılan Çırakların Yaşa ve Cinsiyete Göre Dağılımları Görüşme Yapılan Çırakların Doğum Yerlerine Göre Kökenleri Çırakların Hanehalkı Yapılan ve Hanehalkı Üyelerinin Çalışma Durumu Çırakların Yaşadıkları Hanelerin Özellikleri Çırakların İstanbul'da Yaşadıkları Süre, -1 Hanehalkı Büyüklüğü ve Hanede Çalışan Sayılan Çırakların Hanehalkı Üyelerinin Bazı Nitelikleri ÇIRAKLAR VE EĞİTİM Çırakların Eğitim Durumları Çırakların Formel Eğitimi Bırakma Nedenleri Çırakların Formel Eğitimi Bırakmaktan Pişmanlık Duyup Duymadıkları Çırakların Çıraklık Okulundan Haberdar Obua Durumlar ve Formel Çıraklık Eğitimi Hakkında Düşünceleri Çıraklık Okulundan Haberdar Olma Durumları Çıraklık Okulu Hakkında Düşünceleri ÇIRAKLARIN ÇALIŞMA YAŞAMLARI VE ÇALIŞMA KOŞULLARI Çırakların İşe Başlama Yaşlan Çırakların İşe Giriş Biçimleri Çırakların Çalıştıktan İşler Çırakların Çalışma Koşullan Çırakların Günlük Çalışma Düzenleri, Gün Boyunca Yaptıklan İşler ve İşyerlerinde Öğrendikleri Çıraklann Ücretleri ve Hane Gelirlerine Kalkıları ÇIRAKLARIN KENDİ KONUMLARINI ALGILAYIŞLARI Çıraklık Mesleğe mi, İşe mi Giriş? Çıraklann Konumlarını Tanımlayışları Çıraklann Mesleklerini Algılayışlan ve Mesleklerle Karşılaştırmaları ÇIRAK KIZLAR Kimler Çalışıyor? Neden Çalışıyorlar? Çalışmayı Nasıl Algılıyorlar? Hangi Koşullarda Çalışıyorlar? Ne Öğreniyorlar? Geleceği Nasıl Görüyorlar? Çırak Kızlarla İlgili İki Örnek Olay ÇIRAKLARIN BEKLENTİLERİ Çıraklann Gelecekle İlgili Beklentileri Çıraklann Çalışma Yaşamlanyla İlgili Beklentileri Çıraklar Kimden, Ne Bekliyorlar? ÖZET BULGULAR VE SONUÇ "Nerede Eski Çıraklar, Nerede Eski Ustalar?" "Çırak mı?", "Sözde Çırak mı?", "İşçi mi?" Çıraklık Okulu Öğrenciliği: "Gökten Düştü Üç Elma" EKLER LİSTESÎ EK l : 12-14 Yaş Grubundaki Çocukların Son Haftada Yaptıkları İşe Göre Dağılımları (Türkiye) EK 2 : 15-19 Yaş Grubundaki Çocukların Son Haftada Yaptıkları İşe Göre Dağılımları (Türkiye) EK 3 : 12-14 Yaş Grubundaki Çocukların Son Haftada Yaptıkları İşe Göre Dağılımları (İstanbul) EK 4 : 15-19 Yaş Grubundaki Çocukların Son Haftada Yaptıkları İşe Göre Dağılımları (İstanbul) EK 5 : 1985 Yılında İstanbul'da Çalışan Çocukların Esas Meslek Gruplarına Göre Dağılımları EK 6 : İstanbul'da Çalışan Çocukların İstanbul'da Aynı Meslek Grubunda Çalışanlara Oranı (1985) EK 7 : 1991-1992 Öğretim Yılında TAMEM'lerde Kalfalık Eğitimi Gören Çırakların İllere ve Meslek Dallarına Göre Sayılan EK 8 : İstanbul 1992/1993 Öğretim Yılı TAMEM Projeleri Sınıf ve Öğrenci Durumu EK 9 : TÜRK-İŞ'in Çıraklık Fonu ile ilgili Genelgesi EK 10: Ümraniye Ulubatlı Hasan Çıraklık Eğitim Merkezi Fiziksel Koşullan ile İlgili Gözlemler EK 11: MEB'nın Eğitim Sicili ile İlgili Genelgesi EK 12 : İşverenlere Uygulanan Anket EK 13 : Çıraklara Uygulanan Anket |