Halk Eğitimi
İÇİNDEKİLERİÇİNDEKİLERÜÇÜNCÜ BASIYA ÖNSÖZ İKİNCİ BASIYA ÖNSÖZ...... İLK BASI İÇİN SUNUŞ....... KİTAP I: HALK EĞİTİMİNE GİRİŞ BÖLÜM: I HALK EĞİTİMİNİN TANIMI, KAPSAMI, ÖRGÜTLERİ KESİM-I A............................................................................................... HALK EĞİTİMİNİN TANIMI .................................................................. Halk Eğitimine İlişkin Temel Kavramlar.............................................. Sürekli Eğitim . Yaygın Eğitim ................................................................................... Halk Eğitimi Terimi Üzerine .............................................................. KESİM -I B................................................................................................. TARİHSEL GELİŞİMİ İÇİNDE HALK EĞİTİMİNİN KAZANDIĞI BOYUTLAR Gönüllülükten Kamusallığa .. Eksik Gidericilikten Yaşam Boyu Sürekli Eğitime . Yaşamboyu Eğitim................................................................................. Seçkinler Eğitiminden, Kitle Eğitimine .. Bireyin Eğitimden, Küme ya da Toplum Eğitimine ...................... KESİM-I C............................................................................................... HALK EĞİTİMİNİN ANA GÖREVLERİ.................................................. Kitle İle Seçkinler Arasındaki Ayrılığın, Kopukluğun Giderilmesi Demokrasi Eğitimi.......................................................................... Değişime Uyum Sağlama Boş Zamanları Değerlendirme......................................................... Bireysel Gelişme............................................................................... Halk Eğitiminin Temel Görevleri ...... . KESİM I D. HALK EĞİTİMİNİN KAPSAMI: İZLENCE ALANLARI Araç ya da Amaç Olarak Halk Eğitimi ........................... KESİM -1 E.......................................................................... HALK EĞİTİMİ ÖRGÜTLERİ Gönüllü Kuruluşlar.................................................. Kamusal Kuruluşlar ... ......................................... Ana Görevlerine Göre Halk Eğitimi Örgütleri........ Resmi Örgütler........................................................... Gönüllü Kuruluşlar .................................................... YARARLANILAN KAYNAKLAR .. BÖLÜM-II KESİM-II A............................................................................................... ÖĞRENME AÇISINDAN BİREYİN ÖZELLİKLERİ Bireyin Kişisel Özellikleri ve Yetenekleri Öğrenme Yeteneği Yetişkinde Öğrenme Güdüsü................................................................ Yetişkinde İlgi........................................................................................ Yetişkinde Davranışlar........................................................................... BİREYİN TOPLUMSAL ÖZELLİKLERİ........................................ KESİM - II B ................................................................................. ....... HALK EĞİTİMİ AÇISINDAN ÇOCUKLA YETİŞKİN ARASINDAKİ AYRILIKLAR............................................................................................. KESİM - II C.......................................................................................... YETİŞKİN NASIL BİR EĞİTİM İSTER? KESİM-II D............................................................................................... YETİŞKİNDE ÖĞRENME AŞAMALARI................................................ Hangi Bilgi Kaynaklan Hangi Aşamalarda Etkilidir? Yetişkin Örnekçeleri (tipleri) KESİM - II E............................................................................................ HALK EĞİTİMİ BİREYE VE KÜMEYE HANGİ ALANDA YARDIM EDEBİLİR? YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................... BÖLÜM-III HALK EĞİTİMİNİ GEREKTİREN NEDENLER KESİM - III A.............................................................................. EĞİTİM VE EKONOMİK GELİŞME........................................ KESİM - III B.............................................................................. TOPLUMSAL DEĞİŞME VE EĞİTİM..................................... YARARLANILAN KAYNAKLAR......................................... BÖLÜM-IV HALK EĞİTİMİ İZLENCELERİNİN DÜZENLENMESİ SORUN ÇÖZMEYE DAYALI İZLENCE TASARIMI............ Gereksinmelerin-İlgilerin Ortaya Çıkarılması İzlence Amaçlarının Saptanması.. .... Öğretim İşlerinin Düzenlenmesi, İş-Tasarı........................... Başarının Ölçülmesi (Değerlendirme) ... İzlence Düzenlenirken Atılacak Adımlar HALK EĞİTİMİNDE BAŞARI KOŞULLARI....... YARARLANILAN KAYNAKLAR................................................. BÖLÜM - V HALK EĞİTİMİNİN YÖNTEMLERİ KESİM - V A ..................................................................... YÖNTEM, UYGULAYIM VE ARAÇLARIN SEÇİMİ KESİM - V B...................................................................... BİREYSEL (TEKİL) YÖNTEMLER . Çıraklık.......................................................................... Güdümlü Bireysel Çalışma . Yazışmalı (Mektupla) Öğretim ..................................... Yazışmalı Öğretimi Gerektiren Nedenler Uzamsal (mekansal) Neden...................................... Ekonomik Neden Sürekli Yoklama Gereği Öğrenme Hızını Uyarlama Amaçları Sağladığı Yararlar............................................. KESİM-VC.............................................................................................. KÜMESEL YÖNTEMLER...................................................................... İNCELEME ÇEVRESİNİN SINIFLA KARŞILAŞTIRILMASI YARARLANILAN KAYNAKLAR......................................................... KESİM - V D ............................................................................................ TOPLUM EĞİTİMİ YÖNTEMİ: KIRSAL VE KENTSEL TOPLUM KALKINMASI..................................................................................... ALTKESİM - VD 1............................................................................... TANIM VE KAVRAMIN ÖĞELERİ...................................................... ALTKESİM-VD2................................................................................... TOPLUM KALKINMASININ ANA İLKELERİ..................................... Toplumsal Değişme Süreci Olarak Toplum Kalkınmasının İlkeleri Yöntem Olarak Toplum Kalkınmasının İlkeleri............................ Toplum Kalkınması İzlencelerine İlişkin İlkeler............................. Toplumsal Değişme ve Kalkınma Açısından Toplum Kalkınması... ALTKESİM-VD3..................................................... .............................. TÜRKİYE'DE TOPLUM KALKINMASI DENEYİMİ............................. YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................... BÖLÜM-VI HALK EĞİTİMİ UYGULAYIMLARI BİLGİ AKTARMA UYGULAYIMLARI........................................ BECERİ EDİNME UYGULAYIMLARI.............................................. BİLGİ UYGULAMAYA ELVERİŞLİ UYGULAYIMLAR................ Küme (Grup) Tartışması............................................................ Vızıltı Oturumu (Buzz Session, Philip's 66 Tartışması)............ Konuşu (Kollokyum).................................................................. Toplu Çalışma (Semine) Yuvarlak Masa Toplantısı (Round Table Meeting) ... YARARLANILAN KAYNAKLAR BÖLÜM - VII HALK EĞİTİMİNİN ARAÇ GEREÇLERİ Görsel Araçlar............................................................... Eğitim Aracı olarak örnekolay........................................ İşitsel Araçlar.................................................................. Görsel-İşitsel Araçlar (Gör-İşit Araçları). Ağların Ağı (network of networks).......... YARARLANILAN KAYNAKLAR............. KİTAP II: BASIN - YAYIN YOLUYLA HALK EĞİTİMİ BÖLÜM-VIII KÎTLE İLETİŞİM ARAÇLARIYLA HALK EĞİTİM KESİM_VIII A................................................................................... KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ TOPLUMDAKİ İŞLEVLERİ VE HALK EĞİTİMİ.................................................................................. KESİM-VIII B..................................................................................... KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI İLE EĞİTİM ALANINDAKİ GELİŞMELER..................................................................................... Uluslararası Deneyimin Sonuçları............................................... KESİM-VIII C.................................................................................. KİTLESEL İLETİŞİM ARAÇLARININ HALK EĞİTİMİNDE KULLANILMASI................................................................................... ALTKESİM - VIII CI........................................................................... KİTLESEL EĞİTİMDE ETKİNLİK SAĞLANMASI................... ALTKESİM - VIII C2 ....... . RADYO VE TELEVİZYON YOLUYLA EĞİTİM ................................. Radyo ve Televizyon ile Eğitimde Gözetilecek İlkeler................ Radyo ile Eğitimde Başarı Koşulları............................................ ALTKESİM - VIII C3 ............................................................................... TELEVİZYON İLE HALK EĞİTİMDE BAŞARI KOŞULLARI........ ALTKESİM - VIII C4.............................................................................. RADYO-TELEVİZYON YAYINLARININ TOPLUMSAL İŞLEVİ YAYINLARIN YÖNELMESİ GEREKEN AMAÇLAR................... ALTKESİM - VIII C5............................................................................ EĞİTİM YAYINLARININ AMACI......................................................... Ekinsel (Kültürel) Yayınlar....................................................................... ALTKESİM - VIII C6........................................................................... YAYIN ALANLARININ TOPLUMSAL EKONOMİK AÇIDAN GELİŞMİŞLİK DURUMLARI................................................................. YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................... ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI -1............................................. BÖLÜM-IX HALK EĞİTİMİ VE EKİN-SANAT ETKİNLİKLERİ KESİM - IX A................................................................................ HALK EĞİTİMİ VE SİNEMA....................................................... Ülkemizde Sinema Alışkanlığı Geriledi mi?...................... YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................... KESİM IX B.................................................................................... HALK EĞİTİMİ ARACI OLARAK BASILI YAYINLAR........ ALTKESİM IX B1......................................................................... HALK EĞİTİMİ VE KİTAPLAR................................................. Halk Eğitimi Kitaplarında Aranılan Nitelikler.................. ALTKESİM - IX B2... ................................................................ HALK EĞİTİMİ VE DERGİLER................................................. ALTKESİM - IX B3........................................................................ HALK EĞİTİMİ VE GAZETE YARARLANILAN KAYNAKLAR......................................... KESİM - IX C .............................................................................. KİTAPLIKLAR VE HALK EĞİTİMİ ALTKESİM-1X C1............................................................................... HALK KİTAPLIKLARININ AMAÇLARI, İŞLEVLERİ VE TANIMI ALTKESİM-IX C2................................................................................. HALK KİTAPLIKLARININ HALK EĞİTİMİNDEKİ YERİ ................ ALTKESİM-IX C3................................................................................. TÜRKİYE'DE HALK KİTAPLIKLARI............................................... ALTKESİM-IX C4................................................................................. GEZİCİ HALK KİTAPLIKLARI.......................................................... YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................ KESİM - IX D........................................................................................ TİYATRO VE HALK EĞİTİMİ.............................................................. Tiyatronun Yaygınlığı......................................................................... Öneriler............................................................................................. YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................ ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI - 2....................................................... KİTAP III: TÜRKİYE'DE HALK EĞİTİMİ VE GÜNCEL TEMEL SORUNLAR BÖLÜM-X TÜRKİYE'DE HALK EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ KESİM - X A ........................................................................................... CUMHURİYETTEN ÖNCE.................................................................... KESİM-X B............................................................................................ CUMHURİYET DÖNEMİNDE................................................... ........ YARARLANILAN KAYNAKLAR.................................................... . BÖLÜM - XI TÜRKİYE'DE HALK EĞİTİMİNİ GEREKTİREN NEDENLER KESİM - X1 A..................................................................................... EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ AÇISINDAN.............................. KESİM - X1 B................................................................... EĞİTİMDE BÖLGELERARASI DENGESİZLİKLER .. KESİM - XI C ........................................................................................... SUNULAN EKİNSEL OLANAKLAR AÇISINDAN BÖLGELERİN DURUMU................................................................................................. KESİM - XI D ...................... TARIMDAKİ YAPISAL DEĞİŞİM......................................................... KESİM-XI E............................................................................................ TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM ....................................... KESİM-XI F........................................................................................ KENTLEŞME VE ÇEVRE SORUNLARININ ÇÖZÜMÜNDE HALK EĞİTİMİ VE KENTSEL TOPLUM KALKINMASI............................. Eğitim Düzeyi Açısından Kır-Kent Farklılaşması....................... Gecekonduda Halk Eğitimi Gereksinmesi YARARLANILAN KAYNAKLAR BÖLÜM-XII TÜRKİYE'DE HALK EĞİTİMİ ÖRGÜTLERİ VE ETKİNLİKLERİ KESİM-XII A............................... ....................................................... ÖZEKSEL (MERKEZİ) YÖNETİM VE HALK EĞİTİMİ.................... ALT KESİM - XII A1............................................................................ ANA GÖREVİ HALK EĞİTİMİ OLAN ÖRGÜTLER............................ ÇIRAKLIK VE YAYGIN EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (Özgün adıyla, HALK EĞİTİMİ) Çalışmaların Genel Görünümü.............................................................. ALTKESİM - XII A2.................................................................................. OKUMA-YAZMA, TEMEL VE GENEL EĞİTİM KURSLARI.............. Okuryazarlık Eğitimi. ............................................ ALTKESİM-XII A3................................. TOPLUMSAL VE EKİNSEL KONULARDA HALK EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİ Toplum Eğitimi ve Ekinsel Çalışmalar............................................ ALTKESİM - XII A4............................................................................ MESLEK KURSLARI...................... ALTKESİM - XII A5................................................................................ ÇIRAKLIK EĞİTİMİ VE HALK EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİ (1979-1991) ... Çıraklıktan Ustalığa Geçiş İçin Eğitim............................................. Kalfalıktan Ustalığa Geçiş İçin Eğitim.............................................. Usta Öğreticilik Belgesi'ne Götüren Eğitim..................................... ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE İLİŞKİN YASALAR .......................... 2089 Sayılı Yasa....................................................................... 3308 Sayılı Yasa.................................................. 4207 Sayılı Yasa İle Yapılan Değişiklikler....................................... Başkentte ve illerde Meslek Eğitimi Kurulları................................. İl Meslek Eğitimi Kurulları.............................................................. YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................... KESİM - XII B.......................................................................................... ÖZEKSEL YÖNETİMİN TAŞRADAKİ HALK EĞİTİM KURUMLARI. Halk Eğitiminin Başkanlıkları Halk Eğitim Merkezleri Eğitim Odaları......... BÖLÜM - XIII YEREL YÖNETİMLER VE HALK EĞİTİMİ YEREL YÖNETİM VE HALK EĞİTİMİ KESİM - XIII A........................................................................................... YEREL YÖNETİMLERİN HALK EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖREVLERİ ALTKESİM - XIII A1................................................................................ İl Özel İdarelerinin Eğitim ve Ekin İşlevleri............................................... ALTKESİM - XIII A2................................................................................. Köy Yerel Yönetiminin Eğitim ve Ekin İşlevleri......................................... ALTKESİM - XIII A3................................................................................ BELEDİYELERİN EĞİTİM VE EKİN İŞLEVLERİ................................ 1580 SAYILI YASAYA GÖRE YÖNETİLEN BELEDİYELER.......... BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNE İLİŞKİN 3030 SAYILI YASA... Belediyelerin Giriştikleri Etkinlikler................................................ Etkinliklerin Genel Görünümü......................................................... Eğitim ve Ekin Etkinliklerinde Belediyelerin Karşılaştığı Güçlükler ALTKESİM - XIII A4................................................................................. DEMOKRASİNİN BEŞİĞİ VE OKULU OLARAK YEREL YÖNETİMLER............................................................................................ YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................ BÖLÜMXIV TÜRKİYE'NİN TEMEL GÜNCEL SORUNLARI VE HALK EĞİTİMİ KESİM - XIV A ........... ...................................................................... ÇAĞCIL EĞİTİMİN TEMELLERİ............................................................. EĞİTİMDE USSALLIK (USÇULUK), BİLİMSELLİK....................... EĞİTİMDE ÇAĞCILLIK..................................................................... ÇAĞCIL EĞİTİMİN AMAÇ VE İŞLEVLERİ....................................... LAİK EĞİTİMLE DİNE DAYALI EĞİTİM ARASINDA KARŞILAŞTIRMA ............... ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ ........................................... "ÖĞRETİM BİRLİĞİ" YASASININ ÇAĞCIL EĞİTİM AÇISINDAN ÖNEMİ................................................................................................... YARARLANILAN KAYNAKLAR......................................................... ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI -3.................................................... ÇAĞDAŞ EĞİTİME KARŞI ÇIKANLAR! .............................................. ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI - 4.......................................................... KÖKTENDİNCİLİĞE KARŞI I..ULUSLARARASI AYDINLANMA KONFERANSI SONUÇ BİLDİRGESİ (20-22 MART 1997, TESKOTEL ANKARA) KESİM - XIV B .......................................................................................... DEMOKRASİ İÇİN HALKIN EĞİTİMİ.................................................... DEMOKRASİ İÇİN EĞİTİMİN KAPSAMI................................. DEMOKRASİ İÇİN HALKIN SİYASAL EĞİTİMİNİN ÖZÜNDE EYLEMLİ KATILIM VAR.............................................................. YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................... ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI -5...................................................... YURTTAŞSIZ DEMOKRASİ VE KİTLE İLETİŞİMİ.............................. KESİM - XIV C .......................................................................................... İNSAN HAKLARI İÇİN EĞİTİM.............................................................. AMAÇ.................................................................................................... İÇERİK................................................................................................... YÖNTEM VE UYGULAYIMLAR...................................................... İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNE KÖKLÜ YAKLAŞIM İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ OKULU................................. İNSAN HAKLARI İÇİN HALKIN EĞİTİMİ ........................................ YARARLANILAN VE ÖNERİLEN KAYNAKLAR................................. ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI - 6 İNSAN HAKLARI İÇİN HALKIN EĞİTİMİ.............................................. KESİM - XIV D......................................................................................... ÇEVRE BİLİNCİ VE DUYARLILIĞI İÇİN HALKIN EĞİTİMİ.............. ÇEVRE İÇİN EĞİTİMİN AMACI...................................................... YAPISAL DEĞİŞİKLİK GEREĞİ TOPLUMSAL HAREKET OLARAK ÇEVRECİLİĞİN EĞİTSEL ÖNEMİ.................................................................................................... ÇEVRE EĞİTİMİNE ÜÇ TEMEL YAKLAŞIM............................... 1- Çevreye İlişkin Eğitim................................................................... 2- Çevre'den Eğitim............................................................................ 3- Çevre İçin Eğitim........................................................................... ÇEVRE EĞİTİMİNİN KAPSAMI.......................................................... YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................ ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI - 7.......................................................... ULUSLARARASI SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ DÜNYA DORUĞU İÇİN'92 KÜRESEL FORUMUNA SUNDUĞU ALMAŞIK SÖZLEŞME METNİ............................................................................... KESİM-XIV E............................................................................................ TOPLUM KALKINMASI VE HALK EĞİTİMİ AÇISINDAN KÖY ENSTİTÜLERİ VE HALKEVLERİ DENEYİMLERİ................................ ALTKESİM - XIV E1................................................................................. TOPLUM ÖZEĞİ OLARAK KÖY ENSTİTÜLERİ................................... BÖLGE OKULLARI.............................................................................. KOOPERATİFÇİLİK............................................................................. YEREL ÖNDERLİK............................................................................... TOPLUM ÖZEĞİ OLARAK KÖY ENSTİTÜLERİ DENEYİMİNİN DOĞURDUĞU SONUÇLAR................................................................. YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................ ALTKESİM - XV E2.................................................................................. TOPLUM EĞİTİMİ VE KALKINMASI ÖZEKLERİ : HALKEVLERİ YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................ KESİM-XIV E3.......................................................................................... ÜNİVERSİTE VE TOPLUMLA İLİŞKİLERİ........................................... BELLİ BAŞLI ÜNİVERSİTE MODELLERİ......................................... ULUSLARARASI DENEYİM IŞIĞINDA ÜNİVERSİTENİN BELLİ BAŞLI İŞLEVLERİ ..... TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTELERİN DURUMU.............................. TÜRKİYE'NİN KARŞI KARŞIYA BULUNDUĞU ÇOK ÖNEMLİ TOPLUMSAL, EKİNSEL, SİYASAL İÇ VE DIŞ SORUNLARA ÜNİVERSİTE İLGİSİZ , KAYITSIZ KALAMAZ ................................ YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................ SON SÖZ YERİNE KAYNAKÇA............................................................................................... |