Mesleki ve Teknik Eğitim Sistemi Raporu-Ulusal Gözlemevi Ülke Raporu

Kitap : Mesleki ve Teknik Eğitim Sistemi Raporu-Ulusal Gözlemevi Ülke Raporu

Yazar : * Aişe Akpınar * Hakan Ercan

Dil : Türkçe

Bölüm : Sosyal Politika

Yayın Yeri : Ankara

Yayın Tarihi : Mayıs 2002

Yayıncı : Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü

Çevirmen : Nelin Lyons

Tür : Rapor

Kitap No : 2088

İÇİNDEKİLER

İÇİNDEKİLER
1 Sosyal ve Ekonomik Gelişmeler ...............................................
1.1 Ekonomik Gelişmeler ............................................................
1.1.1 Liberalizasyon .....................................................................
1.2 Yakın Dönemdeki Gelişmeler ...................................................
1.2.1 Enflâsyon .........................................................................
1.2.2 GSMH .............................................................................
1.2.3 Yabancı Doğrudan Yatırımlar ............................................
1.2.4 Bütçe Gelişmeleri .............................................................
1.2.5 Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler ....................................
1.3 Demografı .......................................................
2 İşgücü Piyasası Gelişmeleri
2.1 Ana Hatlar ........................................................................................
2.1.1 Dünyada Artan Nitelik Primi: Beşerî Sermaye ve İstihdam Eğilimleri...
2.2 Nüfusun Ekonomik Faaliyeti .......................................
2.2.1 Türkiye'de İşgücüne Katılım Oranlarının Kestirimi
2.3 İstihdam...........................................................................
2.3.1 İstihdamdaki Yapısal Değişim ........................................
2.3.2 Kayıt Dışı İstihdam ve Özel Sektörde İstihdam ............
2.4 İşsizlik ................................................................................
2.4.1 Türkiye İçin İstihdam ve İşsizlik Kestirimleri
2.5 Ücretler
2.6 İşgücü Politikaları ..........................................................................................
2.7 Gelecekteki İşgücü Niteliği Gereksinimleri ve Sonuçlar ................................
3. Yaşam Boyu Öğrenme Perspektifinden Eğitim ve Öğretimin Modernizasyonu .....
3.1 İnsan Kaynaklarını Geliştirme Stratejileri .................... ............................
3.2 Avrupa Sosyal Fonu'na (ASF) Hazırlık Çalışmaları ..................................
3.3 Meslekî ve Teknik Orta Öğretim .........................................................
3.3.1 Örgün Meslekî ve Teknik Orta Öğretimin Yapısı ve Organizasyonu ...
3.3.1.1 Sisteme Giriş ....... .............................................................
3.3.1.2 Eğitimin Organizasyonu .....................................................


3.3.1.3 Okul Türleri ve Süreleri .............................
3.3.1.4 Program Türleri .........................................
3.3.1.5 İşletmelerde Meslekî Eğitim ......................
3.3.1.6 Sayısal Veriler ...........................................
3.3.1.7 Öğrenci Teşvikleri ........ .......................
3.3.1.8 Belgelendirme ............................................
3.3.1.9 Yüksek Öğretime Geçiş .............................
3.3.1.10 İstihdama Geçiş .........................................
3.3.2 Meslek Yüksek Okulları ..............................................
3.3.2.1 Okula Giriş ................................................
3.3.2.2 Eğitim Arzının Dağılımı ............................
3.3.2.3 Program Türleri ve Öğrenci Sayılan .........
3.3.2.4 Lisans Programlarına Geçiş ......................
3.3.3 Sürekli Meslekî ve Teknik Öğretim ............................
3.3.3.1 Çıraklık Eğitimi .........................................
3.3.3.2 TAMEM'lerde Çıraklık Eğitimi ................
3.3.3.3 Kapsam Dışı Mesleklerde Çıraklık Eğitimi
3.3.3.4 Yaygın Eğitim .
3.3.3.5 Ölçme-Değerlendirme ve Belgelendirme ..
3.3.3.6 Denklik ......................................................
3.3.3.7 Sayısal Veriler ...........................................
3.3.3.8 Sürekli Eğitim Arzının Özellikleri
3.3.3.9 Sürekli Eğitim Talebinin Özellikleri .........
3.3.4 Mevzuat .......................................................................
3.3.5 Program Hazırlama ve Geliştirme ...............................
3.3.6 Meslek Rehberliği ve Danışmanlığı
3.3.7 Sorumlu Birimler ......................
3.3.7.1 Millî Eğitim Bakanlığı .............................
3.3.7.2 Yüksek Öğretim Kurulu ...........................
3.3.7.3 Diğer Bakanlık ve Kurumlar
3.3.8 Sosyal Diyalog ve Tarafların Katılımı .......................
3.3.9 Finansman . ...........................................................
3.3.9.1 Eğitimin Finansmanı (Genel) . ...
3.3.9.2 Meslekî ve Teknik Öğretimin Finansmanı 3.3.10 Donatım .....................................................................

3.3.11 Tam Gün Tam Yıl Eğitim Uygulaması
3.3.12 Örgün ve Sürekli Meslekî-Teknik Öğretim Arasındaki ilişkiler .
3.3.13 Sistemin Güçlü ve Zayıf Yönleri ile Geleceğe Yönelik Hükümet Öncelikleri ...................................................................................
3.3.13.1 Sistemin Güçlü Yönleri .......................................................
3.3.13.2 Sistemin Zayıf Yönleri .........................................................
3.3.13.3 Geleceğe Yönelik Hükümet Öncelikleri ..............................
4 Yöneticilik Eğitimi ......................................................................................................
4.1 Kamu Kurumlarında Yöneticilik Eğitimi ..........................................................
4.2 Özel Sektör Kuruluşlarında Yöneticilik Eğitimi ................................................
4.3 Yönetici Eğitimi Hizmeti Sunan Kurumlar .......................................................
4.3.1 Kamu Kurumlan ...................................................................................
4.3.2 Üniversiteler .........................................................................................
4.3.3 Meslek Kuruluşları, Diğer Gönüllü Kuruluşlar ...................................
4.3.4 Özel Öğretim Kuruluşları ....................................................................
5 Meslekî ve Teknik Öğretimde Öğretmenler, Eğiticiler ve Yöneticiler .......................
5.1 Öğretmenlerin Hizmet Öncesi Eğitimi ..............................................................
5.1.1 Meslekî Teknik Öğretime Öğretmen Yetiştiren Kurumlar
5.1.2 Öğretmen Yetiştiren Kurumlara Öğrenci Seçimi .................................
5.1.3 Öğretmen Yetiştiren Fakültelerde Görev Yapan Eğiticiler ..................
5.1.4 Eğitim Programlan ...............................................................................
5.1.5 Öğretmenlik Uygulamalan ve İş Yeri Stajı ..........................................
5.2 İstihdam ve Ücretler ...........................................................................................
5.2.1 Öğretmenlerin İstihdamı ve Ücretleri ................................................
5.2.2 İdareci, Usta Öğretici ve Diğer Eğitim Personelinin İstihdamı ............
5.3 Öğretmenlerin ve Diğer Eğitici ve İdare Personelin Hizmet İçi Eğitimi .......;..
9
6 Meslekî ve Teknik Eğitim ile İlgili Araştırmalar ........................................................
6.1 Mevcut Durum ...................................................................................................
6.2 Meslekî ve Teknik Eğitimde Araştırma-Geliştirme Kurumlan ...... ...............
7 Meslekî ve Teknik Eğitimin Modernizasyonuna Yönelik Uluslar Arası İş Birliği ..
7.1 Yaygın Meslekî Eğitim Projesi ......................................................... ...............
7.2 Endüstriyel Okullar Projesi ................................................................................
7.3 Federal Almanya Teknik İş Birliği İstanbul Haydarpaşa Anadolu Teknik Lisesi Otomatik Kumanda Bölümü Projesi ..................................................................
7.4 Türkiye Federal Almanya Teknik İş Birliği İkili Meslek Eğitiminin Teşviki Projesi ............................................................................................. ...........

7.5 Bulgaristan Etnik Türkleri Projesi .............................................................
7.6 Türkiye-Fransa Teknik İş Birliği İstanbul Profilo Anadolu Teknik Lisesi Projesi ........................................................................................................
7.7 İstihdam ve Eğitim Projesi ........................................................................
7.8 Okuma Yazma ve Kadın İş Gücü Eğitimi Projesi .....................................
7.9 Genel Değerlendirme .................................................................................
KAYNAKÇA...............................................................................................................
EKLER......................................................................................................................

NOTLAR

Türkiye 2001