Çıraklık Eğitimi Uygulamalı Motor Meslek Alanındaki Çırak Öğrencileri Bekleyen Riskler Araştırması

Kitap : Çıraklık Eğitimi Uygulamalı Motor Meslek Alanındaki Çırak Öğrencileri Bekleyen Riskler Araştırması

Yazar : * Mehmet Öztürk

Dil : Türkçe

Bölüm : Çocuk Emeği

Yayın Yeri : Ankara

Yayın Tarihi : Ocak 1996

Yayıncı : Milli Eğitim Bakanlığı MEB

Tür : Kitapçık

Kitap No : 127

İÇİNDEKİLER

İÇİNDEKİLER
Birinci Bölüm Çıraklık Eğitiminde Mevcut Durum
GiRiŞ
TÜRK TOPLUMUNDA ÇIRAKLIK EĞİTİMİ
Çıraklık ve Mesleki Eğitim Sisteminin Bazı Özellikleri
1. Katılımcı Yönetim Yapısı
2. Uygulama Kapsamının Belirlenmesi
3. Finansman
4. Araştırma Geliştirme Çalışmaları
5. Denklik
6. Kazanılmış Hakların Korunması
7. Teşvik Tedbirleri
a) Aday Çırak ve Çıraklara Tanınan Haklar
b) işverenlere Tanınan Haklar
Çıraklık Eğitimi Sisteminde Uygulanan Faaliyetler
1. Aday Çırakların Eğitimi
2. Çırakların Eğitimi
3. Kalfaların Eğitimi (Ustalık Eğitimi)
4. Kalfalık ve Ustalık Sınavları
5. Usta Öğreticilik Eğitimi
Çıraklık Eğitiminde Gelişmeler
1. Uygulama Kapsamı
2. Çıraklık Eğitimine Katılım
3. Kurumlaşma ve Yatırım
4. Donatım
5. öğretmen ve Diğer Personel Durumu
İKİNCİ BOLUM ARAŞTIRMASI RAPORU
PROBLEM
AMAÇ
SINIRLILIKLAR
SAYILTILAR
ÖNEM
YÖNTEM
Araştırmanın Modeli
Evren ve örneklem
1. istanbul ilinde Sanayileşme Durumu
2. istanbul ilinde Çıraklık Eğitimi Uygulamaları
3. Çıraklık Eğitimi Merkezlerinin Durumu
BULGULAR VE YORUM
iş Yerleri ve Bu işyerlerindeki Elemanlara ilişkin
istatistiki Bulgular
işyerlerinde Çalışma Ortamı
1. Isınma Durumu
2. Havalandırma Durumu
3. Gürültü Durumu
4. Toz, Gaz ve Rahatsız Edici Kokular
5. Makina ve Aletler.
6. Tehlikeli Makina ve Maddeler
7. Kişisel Korunma Araçları
8. Yangın Tehlikesine Karşı Tedbirler
9. Bina Tesisat ve Donanımları
Çalışma Koşulları
1. Yorucu ve Sıkıcı işler
2. Çalışma Süreleri
3. Ücret ve Sosyal imkanlar
Pratik Eğitim
Çırak öğrencilerin Karşı Karşıya Bulundukları
Riskler
1. Uzun Çalışma Süreleri
2. iş Ortamının Elverişsizliği
3. Uzun Süre Ayakta Çalışma Süreleri
4. Kişisel Korunma Araçlarının Yetersizliği
Risklerin Farkında Olma Durumu
SONUÇ VE ÖNERiLER
Sonuç
öneriler
EKLER
TABLOLAR VE ÇİZELGELER
Tablo-1 Aday Çıraklık Dönemi Haftalık Ders Dağıtım
Çizelgesi
Tablo-2 Çıraklık Dönemi Haftalık Ders Dağıtım Çizelgesi
Tablo-3 Kalfalık Dönemi (Ustalık Eğitimi) Eğitim
Programında Yer Alan Dersler
Tablo-4 Usta Öğreticilik Eğitim Dersleri
Grafik-1 Yıllara Göre Kapsamdaki il ve Meslek Sayıları
Grafik-2 Yıllara Göre Çırak öğrenci Sayıları
Tablo-5 Çıraklık Eğitiminde Gelişmeler
Grafik-3 Yıllara Göre Merkez Sayıları
Tablo-6 Çıraklık Eğitimi Merkezlerinin Bina Durumu
Grafik-4 Yıllara Göre Öğretmen Sayıları
Tablo-7 İstanbul İlindeki Çıraklık Eğitimi Merkezlerine
ilişkin Bazı Özet Bilgiler
Tablo-8 Meslek Dalları itibarıyla örneklemde Yer Alan
İşyeri ve Çırak Öğrenci Sayısı
Grafik-5 Eleman Sayılarına Göre İşyerleri
Tablo-9 Örneklemde Yer Alan İşyerlerinin Çalıştırdıkları
Eleman Sayısına Göre Tasnifi
Tablo-10 Örneklemde Yer Alan İşyerlerinin Konumları
İtibarıyla Tasnifi
Grafik-4 Çırak Öğrenci Sayılarına Göre İşyerleri
Tablo-11 Örneklemde Yer Alan İşyerlerinin istihdam
Ettikleri Çırak Öğrenci Sayısına Göre Tasnifi
Grafik-6 Usta Sayıları
Tablo-12 örneklemde Yer Alan işyerlerinin Çalıştırdıkları
Usta Sayısına Göre Tasnifi
Grafik-7 Meslek Dallan İtibariyla Çırak Sayıları
Tablo-13 Örneklemde Yer Alan İşyerlerinde istihdam
Edilen Çırak Öğrencilerin Meslek ve Yaş
Grupları itibarıyla Sayıları
Grafik-8 Çırak Öğrencilerin Bulundukları Sınıf itibariyle
Dağılımı
Tablo-14 Örneklemde Yer Alan işyerlerinde istihdam
Edilen Çırak Öğrencilerin Meslek ve Sınıf
İtibarıyla Sayıları
Grafik-9 Isıtılma Şekline Göre işyerlerinin Dağılımı
Tablo-15 örneklemde Yer Alan işyerlerinin Isınma
Durumu
Grafik-10 işyerlerinin Havalandırma Durumuna Göre
Tasnifi
Tablo-16 örneklemde Yer Alan işyerlerinin Havalandırma
Durumu
Tablo-17 Gözlemci öğretmenlerin Durumuna Göre
örneklemde Yer Alan işyerlerinin Gürültü
Durumu
Tablo-18 Gözlemci öğretmenlerin Görüşüne Göre
örneklemde Yer Alan işyerlerinin Toz, Gaz ve
Rahatsız Edici Kokular Itibariyla Durumları
Tablo-19 Gözlemci öğretmenlerin Görüşüne Göre
örneklemde Yer Alan işyerlerinde El Aletlerinin
Uygunluk Durumu
Tablo-20 örneklemde Yer Alan işyerlerinde Tehlikeli
Makina ve Maddeler
Tablo-21 Çırak öğrencilerin Yaptıkları işleri Tanımalarına
ilişkin Tablo
Grafik-11 işyerleri itibariyla Çırak Öğrencilerin Günlük
Çalışma Süreleri
Tablo-22 örneklemde Yer Alan işyerlerinin Günlük
Çalışma Süreleri
Tablo-23 Çırak öğrencilerin Yıllık izin Kullanma
Durumları
Tablo-24 Çırak öğrencilerin Hasta Sevk Günleri
Hakkındaki Cevapları
Grafik-12 Aylık Ücret Durumuna Göre Çıraklar
Tablo-25 örneklemde Yer Alan işyerlerinde istihdam
Edilen Çırak öğrencilerin Aylık Ücret Durumu
Tablo-26 örneklemde Yer Alan işyerlerinde istihdam
Ettikleri Çırak öğrencilere Sağladıkları Sosyal
imkanlar
Tablo-27 Gözlemci öğretmenlerin Görüşlerine Göre
Teorik ve Pratik Eğitim Boyutlarının Birbirine
Paralellik Durumu
Tablo-28 işverenlerin Çırak öğrencilerin işyerlerindeki
Statülerine ilişkin Soruya Verdikleri Cevaplar.
Tablo-29 Karşı Karşıya Bulunulan Risklerin Farkında
Olma Durumu