Çıraklık Eğitimi Uygulamalı Motor Meslek Alanındaki Çırak Öğrencileri Bekleyen Riskler Araştırması
İÇİNDEKİLERİÇİNDEKİLERBirinci Bölüm Çıraklık Eğitiminde Mevcut Durum GiRiŞ TÜRK TOPLUMUNDA ÇIRAKLIK EĞİTİMİ Çıraklık ve Mesleki Eğitim Sisteminin Bazı Özellikleri 1. Katılımcı Yönetim Yapısı 2. Uygulama Kapsamının Belirlenmesi 3. Finansman 4. Araştırma Geliştirme Çalışmaları 5. Denklik 6. Kazanılmış Hakların Korunması 7. Teşvik Tedbirleri a) Aday Çırak ve Çıraklara Tanınan Haklar b) işverenlere Tanınan Haklar Çıraklık Eğitimi Sisteminde Uygulanan Faaliyetler 1. Aday Çırakların Eğitimi 2. Çırakların Eğitimi 3. Kalfaların Eğitimi (Ustalık Eğitimi) 4. Kalfalık ve Ustalık Sınavları 5. Usta Öğreticilik Eğitimi Çıraklık Eğitiminde Gelişmeler 1. Uygulama Kapsamı 2. Çıraklık Eğitimine Katılım 3. Kurumlaşma ve Yatırım 4. Donatım 5. öğretmen ve Diğer Personel Durumu İKİNCİ BOLUM ARAŞTIRMASI RAPORU PROBLEM AMAÇ SINIRLILIKLAR SAYILTILAR ÖNEM YÖNTEM Araştırmanın Modeli Evren ve örneklem 1. istanbul ilinde Sanayileşme Durumu 2. istanbul ilinde Çıraklık Eğitimi Uygulamaları 3. Çıraklık Eğitimi Merkezlerinin Durumu BULGULAR VE YORUM iş Yerleri ve Bu işyerlerindeki Elemanlara ilişkin istatistiki Bulgular işyerlerinde Çalışma Ortamı 1. Isınma Durumu 2. Havalandırma Durumu 3. Gürültü Durumu 4. Toz, Gaz ve Rahatsız Edici Kokular 5. Makina ve Aletler. 6. Tehlikeli Makina ve Maddeler 7. Kişisel Korunma Araçları 8. Yangın Tehlikesine Karşı Tedbirler 9. Bina Tesisat ve Donanımları Çalışma Koşulları 1. Yorucu ve Sıkıcı işler 2. Çalışma Süreleri 3. Ücret ve Sosyal imkanlar Pratik Eğitim Çırak öğrencilerin Karşı Karşıya Bulundukları Riskler 1. Uzun Çalışma Süreleri 2. iş Ortamının Elverişsizliği 3. Uzun Süre Ayakta Çalışma Süreleri 4. Kişisel Korunma Araçlarının Yetersizliği Risklerin Farkında Olma Durumu SONUÇ VE ÖNERiLER Sonuç öneriler EKLER TABLOLAR VE ÇİZELGELER Tablo-1 Aday Çıraklık Dönemi Haftalık Ders Dağıtım Çizelgesi Tablo-2 Çıraklık Dönemi Haftalık Ders Dağıtım Çizelgesi Tablo-3 Kalfalık Dönemi (Ustalık Eğitimi) Eğitim Programında Yer Alan Dersler Tablo-4 Usta Öğreticilik Eğitim Dersleri Grafik-1 Yıllara Göre Kapsamdaki il ve Meslek Sayıları Grafik-2 Yıllara Göre Çırak öğrenci Sayıları Tablo-5 Çıraklık Eğitiminde Gelişmeler Grafik-3 Yıllara Göre Merkez Sayıları Tablo-6 Çıraklık Eğitimi Merkezlerinin Bina Durumu Grafik-4 Yıllara Göre Öğretmen Sayıları Tablo-7 İstanbul İlindeki Çıraklık Eğitimi Merkezlerine ilişkin Bazı Özet Bilgiler Tablo-8 Meslek Dalları itibarıyla örneklemde Yer Alan İşyeri ve Çırak Öğrenci Sayısı Grafik-5 Eleman Sayılarına Göre İşyerleri Tablo-9 Örneklemde Yer Alan İşyerlerinin Çalıştırdıkları Eleman Sayısına Göre Tasnifi Tablo-10 Örneklemde Yer Alan İşyerlerinin Konumları İtibarıyla Tasnifi Grafik-4 Çırak Öğrenci Sayılarına Göre İşyerleri Tablo-11 Örneklemde Yer Alan İşyerlerinin istihdam Ettikleri Çırak Öğrenci Sayısına Göre Tasnifi Grafik-6 Usta Sayıları Tablo-12 örneklemde Yer Alan işyerlerinin Çalıştırdıkları Usta Sayısına Göre Tasnifi Grafik-7 Meslek Dallan İtibariyla Çırak Sayıları Tablo-13 Örneklemde Yer Alan İşyerlerinde istihdam Edilen Çırak Öğrencilerin Meslek ve Yaş Grupları itibarıyla Sayıları Grafik-8 Çırak Öğrencilerin Bulundukları Sınıf itibariyle Dağılımı Tablo-14 Örneklemde Yer Alan işyerlerinde istihdam Edilen Çırak Öğrencilerin Meslek ve Sınıf İtibarıyla Sayıları Grafik-9 Isıtılma Şekline Göre işyerlerinin Dağılımı Tablo-15 örneklemde Yer Alan işyerlerinin Isınma Durumu Grafik-10 işyerlerinin Havalandırma Durumuna Göre Tasnifi Tablo-16 örneklemde Yer Alan işyerlerinin Havalandırma Durumu Tablo-17 Gözlemci öğretmenlerin Durumuna Göre örneklemde Yer Alan işyerlerinin Gürültü Durumu Tablo-18 Gözlemci öğretmenlerin Görüşüne Göre örneklemde Yer Alan işyerlerinin Toz, Gaz ve Rahatsız Edici Kokular Itibariyla Durumları Tablo-19 Gözlemci öğretmenlerin Görüşüne Göre örneklemde Yer Alan işyerlerinde El Aletlerinin Uygunluk Durumu Tablo-20 örneklemde Yer Alan işyerlerinde Tehlikeli Makina ve Maddeler Tablo-21 Çırak öğrencilerin Yaptıkları işleri Tanımalarına ilişkin Tablo Grafik-11 işyerleri itibariyla Çırak Öğrencilerin Günlük Çalışma Süreleri Tablo-22 örneklemde Yer Alan işyerlerinin Günlük Çalışma Süreleri Tablo-23 Çırak öğrencilerin Yıllık izin Kullanma Durumları Tablo-24 Çırak öğrencilerin Hasta Sevk Günleri Hakkındaki Cevapları Grafik-12 Aylık Ücret Durumuna Göre Çıraklar Tablo-25 örneklemde Yer Alan işyerlerinde istihdam Edilen Çırak öğrencilerin Aylık Ücret Durumu Tablo-26 örneklemde Yer Alan işyerlerinde istihdam Ettikleri Çırak öğrencilere Sağladıkları Sosyal imkanlar Tablo-27 Gözlemci öğretmenlerin Görüşlerine Göre Teorik ve Pratik Eğitim Boyutlarının Birbirine Paralellik Durumu Tablo-28 işverenlerin Çırak öğrencilerin işyerlerindeki Statülerine ilişkin Soruya Verdikleri Cevaplar. Tablo-29 Karşı Karşıya Bulunulan Risklerin Farkında Olma Durumu |