Geleneksel Çıraklıktan Çocuk Emeğine:Bir Alan Araştırması

Kitap : Geleneksel Çıraklıktan Çocuk Emeğine:Bir Alan Araştırması

Yazar : * Sema Erder Köksal * Kuvvet Lordoğlu

Dil : Türkçe

Bölüm : Çocuk Emeği

Yayın Tarihi : Ocak 1993

Yayıncı : Friedrich Ebert Vakfı

Tür : Rapor

Kitap No : 1179

İÇİNDEKİLER

GİRİŞ BİRİNCİ BÖLÜM
I. ÇOCUK EMEĞİ VE ÇIRAKLIK KAVRAMLARI ÜZERİNE l. Çocuğun Çalışmasının Anlamı
Çocuğun Faaliyet Türleri, Çocuğun "Ücretli Emek" Olarak Çalışması ve "Çıraklık" Türkiye'de Çalışan Çocuklar Üzerine Yapılmış Araştırmalar ve Bu Projenin Amacı
II. TÜRKİYE'DE VE İSTANBUL'DA ÇOCUK NÜFUS VE ÇOCUK EMEĞİNİN KONUMU VE SON DÖNEMLERDEKİ EĞİLİMLER
1. Türkiye'de ve İstanbul'da Çocuk Nüfus
1.1. Türkiye ve İstanbul'da Çocuk Nüfus Yaş Yapısında Değişmeler ve Çocuk Nüfus
1.2. Türkiye ve İstanbul'da Genç Nüfus
2. Türkiye'de ve İstanbul'da Çocukların Konumu 2.1 Türkiye'de Çocukların Eğitim Kurumlan İçindeki
ve İş Yaşamındaki Konumlan 2.2 İstanbul'daki Çocukların Eğitim Kurumlan ve İş Piyasası İçindeki Konumlan
III. TÜRKİYE'DE ÇIRAKLIK VE EĞİTİM SİSTEMİ
1. Çıraklık Eğitimi
2. Meslekî ve Teknik Eğitim Sistemi İçinde Çıraklık
2.1. Yeni Çıraklık Eğitim Sistemi ve Özellikleri
2.2. Çıraklık Sisteminin Sosyal Hak ve Güvenceleri
3. Çıraklık Eğitimi ve Meksa Örneği
4. Çıraklık Sisteminin Finansmanı 5. Mevcut Çıraklık Sisteminin Genel -Değerlendirilmesi
IV. TÜRKİYE'DE VE İSTANBUL'DA ÇIRAKLIK EĞİTİM MERKEZLERİ
1. Türkiye'de Çıraklık Eğitim Merkezleri ve Öğrenci Sayıları
2. İstanbul'da Çıraklık Eğitim Merkezleri ve Öğrenci Sayılan
3. Ümraniye Ulubatlı Hasan Çıraklık Eğitim Merkezi V. ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
1. Konu ve Kapsam
2. Araştırmanın Uygulanışı
2.1. Alan Seçimi
2.2. Örnek Grup Seçimi
2.3. Soruların Hazırlanışı ve Uygulama
3. Gözlem ve Derinlemesine Mülakat
4. Sonuçların Değerlendirilmesi
İKİNCİ BÖLÜM
İŞVEREN ARAŞTIRMASI İLE İLGİLİ BULGULAR
I.İŞVEREN ARAŞTIRMASINDA DERLENEN BULGULARIN GENEL NİTELİKLERİ
II. İŞVEREN VE USTALARIN TEMEL NİTELİKLERİ
1. Yaş Etkeni
2. Doğum Yeri
3. Eğitim ve Medenî Durum
4. İkâmet Edilen Yer
5. Esas Meslek
6. İşveren Örgütlenmesi
III. İŞYERİ ÖZELLİKLERİ
1. İşyeri Çalışanları
2. İşyerinde Yapılan İşler
3. İşlerin Yapılma Süreleri
4. Malzeme ve Enerji Tüketimi
5. İşlerin Yapılma Biçimi
6. İşyerlerinin Örgütlenmesi
IV. ÇIRAKLIK VE SİSTEME İLİŞKİN BULGULAR
1. Çırakların Temin Edilmesi
2. Çıraklar Tarafından Yapılan İşler
3. Çıraklık Süreleri
4. İşyerlerinde Çalışma Süreleri
5. Çırakların İşyeri Eğitimleri 6.. Çıraklık Ücreti, Harcama ve Kesintiler
7. İşverenlerin Çırak Hakkındaki Bilgileri
8. Çırakların İşten Uzaklaşma Nedenleri
V. İŞVERENLERİN ÇIRAK VE ÇIRAKLIK SİSTEMİ HAKKINDA DÜŞÜNCELERİ 1. Çırakların İşi Öğrendikten Sonra İşyerinde
Kalmaları
2. Usta ve Kalfaların İşyerinde Çıraklık Yapmaları 3. İşverenin Çıraklık Süresi ve Çıraklık Hakkındaki
Düşüncesi
I. İŞVEREN ARAŞTIRMASI BULGULARI VE
BAZI SONUÇLARI
1. Çırak Çalıştıran İşveren ve İşyeri Özellikleri
2.İşverenlere Göre Çıraklık Sistemi
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ÇIRAK ARAŞTIRMASI İLE İLGİLİ BULGULAR
I. SAHA ARAŞTIRMASINDA DERLENEN
BULGULARIN NİTELİĞİ HAKKINDA KISA BİLGİ I. ÇIRAKLARIN BAZI DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ,
KÖKENLERİ VE HANEHALKI ÖZELLİKLERİ 1. Görüşme Yapılan Çırakların Yaşa ve Cinsiyete Göre Dağılımları
Görüşme Yapılan Çırakların Doğum Yerlerine Göre Kökenleri
3. Çırakların Hanehalkı Yapılan ve Hanehalkı
Üyelerinin Çalışma Durumu
3.1. Çırakların Yaşadıkları Hanelerin Özellikleri
3.2. Çırakların İstanbul'da Yaşadıkları Süre,
Hanehalkı Büyüklüğü ve Hanede Çalışan Sayılan
3.3. Çırakların Hanehalkı Üyelerinin
Bazı Nitelikleri III. ÇIRAKLAR VE EĞİTİM
1. Çırakların Eğitim Durumları
2. Çırakların Formel Eğitimi Bırakma Nedenleri
3. Çırakların Formel Eğitimi Bırakmaktan Pişmanlık
Duyup Duymadıkları
4. Çırakların Çıraklık Okulundan Haberdar Olma Durumları
ve Formel Çıraklık Eğitimi Hakkında Düşünceleri
4.1. Çıraklık Okulundan Haberdar Olma Durumları
4.2. Çıraklık Okulu Hakkında Düşünceler
IV. ÇIRAKLARIN ÇALIŞMA YAŞAMLARI VE ÇALIŞMA KOŞULLARI 1.Çırakların İşe Başlama Yaşlan
2. Çırakların İşe Giriş Biçimleri
3. Çırakların Çalıştıkları İşler
4. Çırakların Çalışma Koşullan
5. Çıraklann Günlük Çalışma Düzenleri, Gün
Boyunca Yaptıkları İşler ve İşyerlerinde Öğrendikleri
6. Çıraklann Ücretleri ve Hane Gelirlerine Katkıları
V. ÇIRAKLARIN KENDİ KONUMLARINI ALGILAYIŞLARI
1. Çıraklık Mesleğe mi, İşe mi Giriş?
2. Çıraklann Konumlannı Tanımlayıştan
3. Çıraklann Mesleklerini Algılayıştan ve Diğer Mesleklerle Karşılaştırmaları
VI.ÇIRAK KIZLAR
Kimler Çalışıyor?
Neden Çalışıyorlar?
Çalışmayı Nasıl Algılıyorlar?
Hangi Koşullarda Çalışıyorlar?
Ne Öğreniyorlar?
Geleceği Nasıl Görüyorlar?
7. Çırak Kızlarla İlgili İki Örnek Olay
VII. ÇIRAKLARIN BEKLENTİLERİ
1. Çıraklann Gelecekle İlgili Beklentileri
2. Çıraklann Çalışma Yaşamlanyla İlgili Beklentileri
3. Çıraklar Kimden, Ne Bekliyorlar? VIII. ÖZET BULGULAR VE SONUÇ
1. "Nerede Eski Çıraklar, Nerede Eski Ustalar?"
2. "Çırak mı?", "Sözde Çırak mı?", "İşçi mi?"
3. Çıraklık Okulu Öğrenciliği: "Gökten Düştü Üç Elma"
GENEL DEĞERLENDİRME
KAYNAKÇA
EKLER