Eğitim Yolu İle Canlandırılacak Köy

Kitap : Eğitim Yolu İle Canlandırılacak Köy

Yazar : * İ.Hakkı Tonguç

Dil : Türkçe

Bölüm : Sosyal Politika

Yayın Yeri : Ankara

ISBN : 975-94 990-5-3

Yayın Tarihi : Ocak 1998

Yayıncı : Köy Enstitüleri ve Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları

Tür : Kitap

Kitap No : 1141

İÇİNDEKİLER

İÇİNDEKİLER
BiRiNCi BÖLÜM
Köy MESELESi ve KÖYLERİMİZ
KÖY MESELESİNE TOPLU BİR BAKIŞ
1. Kurtuluş Savaşından önce Köy ve Köylü..........................
2. Kurtuluş Savaşından Bugün Kadar Köy İşleri ve Köylü
3. Köy Meselesinin Geleceği.........................................
II. KÖY MESELESİ KARŞISINDA AYDINLARIN DURUMU
III. GERÇEK KÖYÜN DIŞ ve İÇ YÜZÜ ....................................
1. Tabiat ve Tabiat Olayları Bakımından Köy.....................
2. Ekonomlk Hayat ve Olaylar Bakımından Köy................
3. Sosyal Hayat ve Olaylar Bakımından Köy......................
IV. EĞİTİM VE ÇOCUK BAKIMI İLE İLGİLİ İŞLER ve OLAYLAR BAKIMINDAN KÖY..................................
1. Küçük Çocukların eğitimi ve Bakımı..
2. Çocuğun İş Hayatına Katılması........
3. Köylü Genç, Köy Cemaatı Içlnde
V. KÖYLÜLERİN HAYAT TELÂKKİLERİ 1.Önemli Hayat Telakkileri................
2. Sevinç Karşısında Köylü.......................
3. Üzüntü ve Keder Karşısında Köylü
748 _______________________ l. HAKKI TONGUC ' CANLANDIRILACAK KOY
İKİNCİ BÖLÜM
KÖYÜ CANLANDIRACAK ÖĞRETMENLERİ ve UZMANLARI YETiŞTiRME MESELESİ
I. ÖĞRETMEN YETiŞTiRME İŞİ
/. imparatorluk Devri ( 1824-1908) ............................................... .
A.KÖYE ÖĞRETMEN YETİŞTİREN KAYNAK OLMASI BAKIMINDAN MEDRESE. .......
Medreseler ............................................................................................................................ 98
Avrupa Kurumlarını Taklide Özeni? .................................................................................
Mecburi ilköğretime Alt ilk Ferman........................................................ .
ilkokulların Islahına Alt ilk Teşebbüs..... ..........................................................................
Durumu Avrupa dakl Fikir Akımlarıyla Kıyaslama...........................................................
Umuru Nafla komisyonunun Tavsiyeleri ........................................................ .................
Esat Ef. Layihası........... ........................................................................................................
Falakanın Yasak Edilmesi, Dayak Aleyhdariığı ..............................................................
Darülmualllmlnln Açılması .................................................................................................
Maarifi Umumiye Nizamnamesi ........................................................................................
Molrtfl Umumiye Nizamnamesini Savunma...... .................................. ...... .......123
B. İLKOKULLARA ÖĞRETMEN YETİŞTİREN KAYNAKLAR:
DARULMUALLİMİNİ SÜBYAN ve DARULMULÜMAT ...............................................
Darütmualllmln-l Sübyan ve Darûlmualllmat.................................................................
Darûlmualimlnl Sübyanın Açılması..................................................................................
Öğretmen Adayı Bulma Tedbirleri.. ................................................................................
Darülmualllmatın Açılması .............................................................................................
örnek Olabilecek ilkokulların Açılması............................................................................
Avrupa'da Deney Okullarının Açılması ve Yeni Pedagoji Hareketleri .......................
imparatorluk Devrindeki Öğretmen Okullarının içyüzü................................ .............
imparatorluğun Son Zamanlarında Eğitim ve Öğretim Telakkisi. ...............................
Cehalet Ve Taassubun Derecesi (1878, 1898)......... .....................................................
Öğretmen Okullarının Durumu (1891)...............,.............................................................
vilayetlerde Açılan Öğretmen Okulları ..........................................................................
Eğitim ve Öğretim Araçları...............................................................................................
Ahmet Mithat Efendinin Tasarladığı Okul .....................................................................
Bir Anadolu Şehrinin Kültür Kurumları (1907)...................................................................
Bir Köy Okulu (1884) .......................................................................
2. Meşrutiyet Devrinde Öğretmen Yetiştirme Meselesi (1908-1918)1 70
II. Meşrutiyetin ilanı... ............................ .... ..............................................

l. HAKKI TONGÜC ' CANLANDIRILACAK KÖY_______________________
Avrupa'da Halkın Nasıl Eğitilmek istenildiği (1908)............ ..
1908de Bizde ilkokulların Durumu....................................................................................
öğretmen Okullarının Ve ilköğretimin Islahına Gelmesi............................................
M. Satı ve istanbul Darülmuaillmlnl..................................................................................
EtemNe|at ve ilköğretim Islahatı....................................................................................
ittihat ve Terakki Cemiyeti ve Emrulah Efendi ...............................................................
EmruHah Efendi ve Tedrisatı iptidaiye Kanunu Muvakkaftı........................................
1912-1913de Imparatortuâun Maarif Bakımından Genel Durumu...........................
MIHİ Eğitim ve Ziya Gökalp,...............................................................................................
Mübderris ismail Hakkı ve öğretmen Yetiştirme Meselesi ....................... ........
Köyü Canlandırmaya Çolrçan BV Kaymakam (1911-1916) .....,..:................................
1918'de Bir Köy Okulu ........................................................................................................
DarülmuaHlmlnlerde Bünye Değişikliği.......................................... ..... ...
1.Bursa Öğretmen Okulu 1909-1911)......................................................................
2 izmit öğretmen Okulu (1911-19M;....................................................................................
3. Edirne Öğretmen Okulu (1917-1921)............................................. -..
3. Cumhuriyet Devrinde Öğretmen Yetiştirme Meselesi.......................................
Cumhuriyetin Hanından önceki Maarif Vekilliği...........................................................
Birinci Dünya Savacı Sonunda Avrupa lı Eğirken ve Öğretmenleri işgal Eden önemli Pedagoji Problemleri .............................................................................
öğretim Kurumlarının Birleştirilmesi Devrimi ................................................. ................
öğretmen Yetiştirme Meselesi ve Prof John Dewey( 1924)............ ... 306
Muallimler Cemiyeti. Mustafa Kemal ve ismet Paşa ....................................................
ilköğretim. Köy Okulu ve Öğretmeni Meselesinin Konuşulmaya Başlanması............
Mustafa Necati Zamanında öğretim ve Eğitim isterinin Düzenlenmesi ....................
Gerçek Durumun Açıklanması ve Alınması Tasarlanan Tedbirler...............................
Yeni Kanun Tasarılarının Hazırlanması ve B.M.Meclisinden Çıkarılmaları...................
Yüzde Onlar Kanunu ve öğretmen Yetiştirme Hamlesi.......................... .
4. Cumhuriyet Devrinde Öğretmen Yetiştiren Kaynaklar:
Şehir ve Köy öğretmen Okulları (1926-1940)-
Yeni Öğretmen Okulları Yapılmaya Başlanması............................
Çevreyi Hazırlamakla ilgili Çalışmalar .............................................................................
ilkokul Müfredat Programının Yenileştirilmesi ............................'.....................................
Yeni Programla ilgili işler....................................................................................................
Köy Okullarında Mûnhollertn Çoğalması ve Bunu önleyici Çareler Arorviması.......
Köy Muallimleri Kanunu Tasarısı........................................................
Her Köyde Mektep....................
Köye Göre Öğretmen Yetiştirme Meselesi......................................... .. ..
l. HAKKI TONGUC • CANLANDIRILACAK KÖY
Okulun inzibat Bakımından Üzerimizde Bıraktığı Tesir....................................................
Bir Köy Okulu .......................................................................................................................
ilköğretim Alanında Büyük Devrim ...........................
ilköğretim Hareketlerine Temel Olması Lazımgelen Fikirler........ .................................
On Plana Alınması Gereken önemli Eğitim Problemleri Neterd? ..............................
ilköğretimin Çıkmaza Saplanması..................... ................................................ ............
ilköğretim Hamlesi Niçin Durakladı?................................................................................
Şehirlerde Açılan Öğretmen Okulları (1929-1937)........................................................
Olayların Baskısı ve Köye Göre öğretmen Yetiştirilmek istenmesi..............................
Yabancı Uzmanların Raporlarına Göre ilköğretimin Durumu......................................
Cumhuriyet Halk Partisi Gurubunun Raporu ve ilköğretim Meselesi............ ...........
Öğretmen Yetiştirme işinin Sonuçlan...............................................
. Köye Eğitmen,Öğretmen ve Sağlık Memuru Yetiştiren Yeni
1936 don 1947 Ders Yılı Başına Kadar Sûren Çalışmalar
Sonunda Elde Edilen Neticeler...................................................... .
ZIRAATÇI YETiŞTiRME ve TARIMSAL BiLGiLERi YAYMA iŞi:
. Tarımsal Öğretimin Esasları.........................................................................
Avrupa da Tarımsal Öğretimin Gelişmesi........................................................................
Tarımsal öğretimin Esasları amaçları Ve Sınıfları.......................................................
'. Türkiye''de Tarımsal Öğretim Meselesi
Bizde Tarımsal Eğitim ve Öğretimin Tarihçesi................................................................
Zirai Tahsil ve Zirai Neşriyat................................................................................................
Ziraat Kongresi Encümeni Raporu ....................................................................................
Bizde Zirai Maarifi...................................................................................................:......
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
CANLANMAYA BAŞLAYAN KÖY
KÖYLER iÇiN EĞiTMEN, ÖĞRETMEN. SAĞUK MEMURU ve
UZMAN YETlŞME MESELESi ...,......,.,.............................
'. Eğitim Ülküleri ve İlkeleri.......................................................................... ..........509
Gazi Mustafa Kemal'ln Eğitim ve Öğretim Ülküleri ......................................................
ismet Paşa nın Hayat Anlayışı, Eğitim ve Öğretim Ülküleri ...........................................
C. H. P.'nln Eğitim ve Öğretim ilkeleri............................................... .
Birinci ve ikinci Dünya Savaşı Arasında
Avrupoda Vukua Gelen PedagoJI Hareketleri..................
Eğitmen Kurstan ve Köy öğretmen Okultarı................................ .
Köy Enstitüleri....................................................................................................................
I. HAKKI TONGUÇ « CANLANDIRILACAK KÖY _______________________
Yüksek Köy Enstitüsü nün Açılması.............................................
Köy Nasıl Canlanmaya Başlar?.. ......................................................
II. CANLANMAYA BAŞLAYAN KÖYÜN SESİ, KÖY KAYNAĞININ DEĞERİ
1. eğltmenli Okulların Verimi .................................................................. .........
ilkokullarda Eğitmenler öğrencilere Neleri. Nasıl Öğretiyorlar?..,..................... ..........
Eğltmenll Okulların ve Eğitmenlerin özellikleri.............. .............................................. ....566
2. öğretmenll Köy Okullarının Veriml.......... ........................................

öğretmenli Köy Okullarının iç Yapısı ...............................................................................
öğrenci Gözü ile Öğretmenli Köy Okultan .....................................................................
Köy Okullarının Değeri ve Eksiklikleri ...............................................................................
öğretmenlerin Köylerden Kaçmaları .............................................................................. 590
Eski Köy Okulunun Eksiklikleri .............................................................................................
3. Köy Enstitülerinin Özellikleri ................. .................................................... .......
Eğitmenlerin Fikirlerine Göre Köy Okulu Nasıl Olmalıdır?............................ ................
Avrupa Memleketlerinde Köyde Eğitim Meselesinin incelenmesi........ ......................
Birinci Maarif Şûrası ve Köye Göre Öğretmen Yetiştirme Meselesi. .......................... .
Köy Enstitüleri Kanunu....................................................................................................
Arifiye Köy Enstitüsü................................
Akçadağ ve Pamukpnnar Köy Enstitüsü. .........................................................................
Enstitülerin Yapıcı Ekipleri ..................................................................................................
Köy Enstitüsü öğretmenleri .............................................................................. ........
4. Köy Enstitüsü Mfezunu Öğretmenlerin Çaliştıklan Okulların özelliklerri ............
Köy Öğretmen ve Eğitmenlerinin Görevleri ...................................................................
Is, Araclarryla Donatılan öğretmen ve Okul................................................ ..... .............
Enstitü Mezunu Öğretmenlerle Köye Giren İş Araçtarı.... ............................................ ..
Köy Enstitüsü Mezunu Öğretmenler işbaşında. ...... ..:....,................................................
Sonuçlar ..................................................................... .......................................

ingilizce Özet. ......... ........ ....... ............. ...... .............. ............ ....................................... ....
Resimler..................................................................................................................... .
/. Hakkı Tonguç Kimdir? ...............................................
Sözlük........... .............................................................................................................
Köy Enstitüleriyle ilgili Kitap Listesi..... ......................................................................... .
Vakfımız ................................................................................. ........................ ....
Yayınlarımız............................................................................................................... .. ...... İçindekiler................................................................................................ ......
23


4