Halk Eğitimi

Kitap : Halk Eğitimi

Yazar : * Cevat Geray

Dil : Türkçe

Bölüm : Sosyal Politika

Yayın Yeri : Ankara

ISBN : 975-7852-89-9

Yayın Tarihi : Ocak 2002

Yayıncı : İmaj Yayıncılık

Tür : Kitap

Kitap No : 2106

İÇİNDEKİLER

İÇİNDEKİLER
ÜÇÜNCÜ BASIYA ÖNSÖZ İKİNCİ BASIYA ÖNSÖZ......
İLK BASI İÇİN SUNUŞ.......
KİTAP I: HALK EĞİTİMİNE GİRİŞ
BÖLÜM: I
HALK EĞİTİMİNİN TANIMI, KAPSAMI, ÖRGÜTLERİ KESİM-I A...............................................................................................
HALK EĞİTİMİNİN TANIMI ..................................................................
Halk Eğitimine İlişkin Temel Kavramlar..............................................
Sürekli Eğitim .
Yaygın Eğitim ...................................................................................
Halk Eğitimi Terimi Üzerine ..............................................................
KESİM -I B.................................................................................................
TARİHSEL GELİŞİMİ İÇİNDE HALK EĞİTİMİNİN KAZANDIĞI BOYUTLAR
Gönüllülükten Kamusallığa ..
Eksik Gidericilikten Yaşam Boyu Sürekli Eğitime .
Yaşamboyu Eğitim.................................................................................
Seçkinler Eğitiminden, Kitle Eğitimine ..
Bireyin Eğitimden, Küme ya da Toplum Eğitimine ......................
KESİM-I C...............................................................................................
HALK EĞİTİMİNİN ANA GÖREVLERİ..................................................
Kitle İle Seçkinler Arasındaki Ayrılığın, Kopukluğun Giderilmesi Demokrasi Eğitimi..........................................................................
Değişime Uyum Sağlama
Boş Zamanları Değerlendirme.........................................................
Bireysel Gelişme...............................................................................
Halk Eğitiminin Temel Görevleri ...... .
KESİM I D.

HALK EĞİTİMİNİN KAPSAMI: İZLENCE ALANLARI Araç ya da Amaç Olarak Halk Eğitimi ...........................
KESİM -1 E..........................................................................
HALK EĞİTİMİ ÖRGÜTLERİ
Gönüllü Kuruluşlar..................................................
Kamusal Kuruluşlar ... .........................................
Ana Görevlerine Göre Halk Eğitimi Örgütleri........
Resmi Örgütler...........................................................
Gönüllü Kuruluşlar ....................................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR ..
BÖLÜM-II KESİM-II A...............................................................................................
ÖĞRENME AÇISINDAN BİREYİN ÖZELLİKLERİ
Bireyin Kişisel Özellikleri ve Yetenekleri
Öğrenme Yeteneği
Yetişkinde Öğrenme Güdüsü................................................................
Yetişkinde İlgi........................................................................................
Yetişkinde Davranışlar...........................................................................
BİREYİN TOPLUMSAL ÖZELLİKLERİ........................................
KESİM - II B ................................................................................. .......
HALK EĞİTİMİ AÇISINDAN ÇOCUKLA YETİŞKİN ARASINDAKİ AYRILIKLAR.............................................................................................
KESİM - II C..........................................................................................
YETİŞKİN NASIL BİR EĞİTİM İSTER?
KESİM-II D...............................................................................................
YETİŞKİNDE ÖĞRENME AŞAMALARI................................................
Hangi Bilgi Kaynaklan Hangi Aşamalarda Etkilidir?
Yetişkin Örnekçeleri (tipleri)
KESİM - II E............................................................................................
HALK EĞİTİMİ BİREYE VE KÜMEYE HANGİ ALANDA YARDIM EDEBİLİR?
YARARLANILAN KAYNAKLAR...........................................................

BÖLÜM-III
HALK EĞİTİMİNİ GEREKTİREN NEDENLER KESİM - III A..............................................................................
EĞİTİM VE EKONOMİK GELİŞME........................................
KESİM - III B..............................................................................
TOPLUMSAL DEĞİŞME VE EĞİTİM.....................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR.........................................
BÖLÜM-IV
HALK EĞİTİMİ İZLENCELERİNİN DÜZENLENMESİ SORUN ÇÖZMEYE DAYALI İZLENCE TASARIMI............
Gereksinmelerin-İlgilerin Ortaya Çıkarılması
İzlence Amaçlarının Saptanması.. ....
Öğretim İşlerinin Düzenlenmesi, İş-Tasarı...........................
Başarının Ölçülmesi (Değerlendirme) ...
İzlence Düzenlenirken Atılacak Adımlar
HALK EĞİTİMİNDE BAŞARI KOŞULLARI.......
YARARLANILAN KAYNAKLAR.................................................
BÖLÜM - V
HALK EĞİTİMİNİN YÖNTEMLERİ KESİM - V A .....................................................................
YÖNTEM, UYGULAYIM VE ARAÇLARIN SEÇİMİ KESİM - V B......................................................................
BİREYSEL (TEKİL) YÖNTEMLER .
Çıraklık..........................................................................
Güdümlü Bireysel Çalışma .
Yazışmalı (Mektupla) Öğretim .....................................
Yazışmalı Öğretimi Gerektiren Nedenler
Uzamsal (mekansal) Neden......................................
Ekonomik Neden
Sürekli Yoklama Gereği
Öğrenme Hızını Uyarlama
Amaçları
Sağladığı Yararlar.............................................

KESİM-VC..............................................................................................
KÜMESEL YÖNTEMLER......................................................................
İNCELEME ÇEVRESİNİN SINIFLA KARŞILAŞTIRILMASI
YARARLANILAN KAYNAKLAR.........................................................
KESİM - V D ............................................................................................
TOPLUM EĞİTİMİ YÖNTEMİ: KIRSAL VE KENTSEL TOPLUM KALKINMASI.....................................................................................
ALTKESİM - VD 1...............................................................................
TANIM VE KAVRAMIN ÖĞELERİ......................................................
ALTKESİM-VD2...................................................................................
TOPLUM KALKINMASININ ANA İLKELERİ.....................................
Toplumsal Değişme Süreci Olarak Toplum Kalkınmasının İlkeleri
Yöntem Olarak Toplum Kalkınmasının İlkeleri............................
Toplum Kalkınması İzlencelerine İlişkin İlkeler.............................
Toplumsal Değişme ve Kalkınma Açısından Toplum Kalkınması... ALTKESİM-VD3..................................................... ..............................
TÜRKİYE'DE TOPLUM KALKINMASI DENEYİMİ.............................
YARARLANILAN KAYNAKLAR...........................................................
BÖLÜM-VI
HALK EĞİTİMİ UYGULAYIMLARI
BİLGİ AKTARMA UYGULAYIMLARI........................................
BECERİ EDİNME UYGULAYIMLARI..............................................
BİLGİ UYGULAMAYA ELVERİŞLİ UYGULAYIMLAR................
Küme (Grup) Tartışması............................................................
Vızıltı Oturumu (Buzz Session, Philip's 66 Tartışması)............
Konuşu (Kollokyum)..................................................................
Toplu Çalışma (Semine)
Yuvarlak Masa Toplantısı (Round Table Meeting) ...
YARARLANILAN KAYNAKLAR
BÖLÜM - VII
HALK EĞİTİMİNİN ARAÇ GEREÇLERİ Görsel Araçlar...............................................................
Eğitim Aracı olarak örnekolay........................................
İşitsel Araçlar..................................................................

Görsel-İşitsel Araçlar (Gör-İşit Araçları). Ağların Ağı (network of networks)..........
YARARLANILAN KAYNAKLAR.............
KİTAP II: BASIN - YAYIN YOLUYLA HALK EĞİTİMİ
BÖLÜM-VIII
KÎTLE İLETİŞİM ARAÇLARIYLA HALK EĞİTİM KESİM_VIII A...................................................................................
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ TOPLUMDAKİ İŞLEVLERİ VE HALK EĞİTİMİ..................................................................................
KESİM-VIII B.....................................................................................
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI İLE EĞİTİM ALANINDAKİ GELİŞMELER.....................................................................................
Uluslararası Deneyimin Sonuçları...............................................
KESİM-VIII C..................................................................................
KİTLESEL İLETİŞİM ARAÇLARININ HALK EĞİTİMİNDE KULLANILMASI...................................................................................
ALTKESİM - VIII CI...........................................................................
KİTLESEL EĞİTİMDE ETKİNLİK SAĞLANMASI...................
ALTKESİM - VIII C2 ....... .
RADYO VE TELEVİZYON YOLUYLA EĞİTİM .................................
Radyo ve Televizyon ile Eğitimde Gözetilecek İlkeler................
Radyo ile Eğitimde Başarı Koşulları............................................
ALTKESİM - VIII C3 ...............................................................................
TELEVİZYON İLE HALK EĞİTİMDE BAŞARI KOŞULLARI........
ALTKESİM - VIII C4..............................................................................
RADYO-TELEVİZYON YAYINLARININ TOPLUMSAL İŞLEVİ
YAYINLARIN YÖNELMESİ GEREKEN AMAÇLAR...................
ALTKESİM - VIII C5............................................................................
EĞİTİM YAYINLARININ AMACI.........................................................
Ekinsel (Kültürel) Yayınlar.......................................................................
ALTKESİM - VIII C6...........................................................................
YAYIN ALANLARININ TOPLUMSAL EKONOMİK AÇIDAN GELİŞMİŞLİK DURUMLARI.................................................................




YARARLANILAN KAYNAKLAR...............................................
ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI -1.............................................
BÖLÜM-IX
HALK EĞİTİMİ VE EKİN-SANAT ETKİNLİKLERİ KESİM - IX A................................................................................
HALK EĞİTİMİ VE SİNEMA.......................................................
Ülkemizde Sinema Alışkanlığı Geriledi mi?......................
YARARLANILAN KAYNAKLAR...............................................
KESİM IX B....................................................................................
HALK EĞİTİMİ ARACI OLARAK BASILI YAYINLAR........
ALTKESİM IX B1.........................................................................
HALK EĞİTİMİ VE KİTAPLAR.................................................
Halk Eğitimi Kitaplarında Aranılan Nitelikler..................
ALTKESİM - IX B2... ................................................................
HALK EĞİTİMİ VE DERGİLER.................................................
ALTKESİM - IX B3........................................................................
HALK EĞİTİMİ VE GAZETE
YARARLANILAN KAYNAKLAR.........................................
KESİM - IX C ..............................................................................
KİTAPLIKLAR VE HALK EĞİTİMİ
ALTKESİM-1X C1...............................................................................
HALK KİTAPLIKLARININ AMAÇLARI, İŞLEVLERİ VE TANIMI ALTKESİM-IX C2.................................................................................
HALK KİTAPLIKLARININ HALK EĞİTİMİNDEKİ YERİ ................
ALTKESİM-IX C3.................................................................................
TÜRKİYE'DE HALK KİTAPLIKLARI...............................................
ALTKESİM-IX C4.................................................................................
GEZİCİ HALK KİTAPLIKLARI..........................................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................
KESİM - IX D........................................................................................
TİYATRO VE HALK EĞİTİMİ..............................................................
Tiyatronun Yaygınlığı.........................................................................
Öneriler.............................................................................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR........................................................
ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI - 2.......................................................

KİTAP III:
TÜRKİYE'DE HALK EĞİTİMİ VE GÜNCEL TEMEL SORUNLAR
BÖLÜM-X
TÜRKİYE'DE HALK EĞİTİMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ KESİM - X A ...........................................................................................
CUMHURİYETTEN ÖNCE....................................................................
KESİM-X B............................................................................................
CUMHURİYET DÖNEMİNDE................................................... ........
YARARLANILAN KAYNAKLAR.................................................... .
BÖLÜM - XI
TÜRKİYE'DE HALK EĞİTİMİNİ GEREKTİREN NEDENLER KESİM - X1 A.....................................................................................
EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ AÇISINDAN..............................
KESİM - X1 B...................................................................
EĞİTİMDE BÖLGELERARASI DENGESİZLİKLER ..
KESİM - XI C ...........................................................................................
SUNULAN EKİNSEL OLANAKLAR AÇISINDAN BÖLGELERİN DURUMU.................................................................................................
KESİM - XI D ......................
TARIMDAKİ YAPISAL DEĞİŞİM.........................................................
KESİM-XI E............................................................................................
TOPLUMSAL VE EKONOMİK DEĞİŞİM .......................................
KESİM-XI F........................................................................................
KENTLEŞME VE ÇEVRE SORUNLARININ ÇÖZÜMÜNDE HALK EĞİTİMİ VE KENTSEL TOPLUM KALKINMASI.............................
Eğitim Düzeyi Açısından Kır-Kent Farklılaşması.......................
Gecekonduda Halk Eğitimi Gereksinmesi
YARARLANILAN KAYNAKLAR
BÖLÜM-XII
TÜRKİYE'DE HALK EĞİTİMİ ÖRGÜTLERİ VE ETKİNLİKLERİ KESİM-XII A............................... .......................................................
ÖZEKSEL (MERKEZİ) YÖNETİM VE HALK EĞİTİMİ....................
ALT KESİM - XII A1............................................................................


ANA GÖREVİ HALK EĞİTİMİ OLAN ÖRGÜTLER............................
ÇIRAKLIK VE YAYGIN EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (Özgün adıyla, HALK EĞİTİMİ)
Çalışmaların Genel Görünümü..............................................................
ALTKESİM - XII A2..................................................................................
OKUMA-YAZMA, TEMEL VE GENEL EĞİTİM KURSLARI..............
Okuryazarlık Eğitimi. ............................................
ALTKESİM-XII A3.................................
TOPLUMSAL VE EKİNSEL KONULARDA HALK EĞİTİMİ
ETKİNLİKLERİ
Toplum Eğitimi ve Ekinsel Çalışmalar............................................
ALTKESİM - XII A4............................................................................
MESLEK KURSLARI......................
ALTKESİM - XII A5................................................................................
ÇIRAKLIK EĞİTİMİ VE HALK EĞİTİMİ ETKİNLİKLERİ (1979-1991) ... Çıraklıktan Ustalığa Geçiş İçin Eğitim.............................................
Kalfalıktan Ustalığa Geçiş İçin Eğitim..............................................
Usta Öğreticilik Belgesi'ne Götüren Eğitim.....................................
ÇIRAKLIK EĞİTİMİNE İLİŞKİN YASALAR ..........................
2089 Sayılı Yasa.......................................................................
3308 Sayılı Yasa..................................................
4207 Sayılı Yasa İle Yapılan Değişiklikler.......................................
Başkentte ve illerde Meslek Eğitimi Kurulları.................................
İl Meslek Eğitimi Kurulları..............................................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR...........................................................
KESİM - XII B..........................................................................................
ÖZEKSEL YÖNETİMİN TAŞRADAKİ HALK EĞİTİM KURUMLARI. Halk Eğitiminin Başkanlıkları
Halk Eğitim Merkezleri
Eğitim Odaları.........
BÖLÜM - XIII
YEREL YÖNETİMLER VE HALK EĞİTİMİ YEREL YÖNETİM VE HALK EĞİTİMİ

KESİM - XIII A...........................................................................................
YEREL YÖNETİMLERİN HALK EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖREVLERİ ALTKESİM - XIII A1................................................................................
İl Özel İdarelerinin Eğitim ve Ekin İşlevleri...............................................
ALTKESİM - XIII A2.................................................................................
Köy Yerel Yönetiminin Eğitim ve Ekin İşlevleri.........................................
ALTKESİM - XIII A3................................................................................
BELEDİYELERİN EĞİTİM VE EKİN İŞLEVLERİ................................
1580 SAYILI YASAYA GÖRE YÖNETİLEN BELEDİYELER..........
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNE İLİŞKİN 3030 SAYILI YASA... Belediyelerin Giriştikleri Etkinlikler................................................
Etkinliklerin Genel Görünümü.........................................................
Eğitim ve Ekin Etkinliklerinde Belediyelerin Karşılaştığı Güçlükler ALTKESİM - XIII A4.................................................................................
DEMOKRASİNİN BEŞİĞİ VE OKULU OLARAK YEREL YÖNETİMLER............................................................................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................
BÖLÜMXIV
TÜRKİYE'NİN TEMEL GÜNCEL SORUNLARI VE HALK EĞİTİMİ KESİM - XIV A ........... ......................................................................
ÇAĞCIL EĞİTİMİN TEMELLERİ.............................................................
EĞİTİMDE USSALLIK (USÇULUK), BİLİMSELLİK.......................
EĞİTİMDE ÇAĞCILLIK.....................................................................
ÇAĞCIL EĞİTİMİN AMAÇ VE İŞLEVLERİ.......................................
LAİK EĞİTİMLE DİNE DAYALI EĞİTİM ARASINDA KARŞILAŞTIRMA ...............
ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ İLİŞKİLERİ ...........................................
"ÖĞRETİM BİRLİĞİ" YASASININ ÇAĞCIL EĞİTİM AÇISINDAN ÖNEMİ...................................................................................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR.........................................................
ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI -3....................................................
ÇAĞDAŞ EĞİTİME KARŞI ÇIKANLAR! ..............................................
ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI - 4..........................................................


KÖKTENDİNCİLİĞE KARŞI I..ULUSLARARASI AYDINLANMA KONFERANSI SONUÇ BİLDİRGESİ (20-22 MART 1997, TESKOTEL ANKARA)
KESİM - XIV B ..........................................................................................
DEMOKRASİ İÇİN HALKIN EĞİTİMİ....................................................
DEMOKRASİ İÇİN EĞİTİMİN KAPSAMI.................................
DEMOKRASİ İÇİN HALKIN SİYASAL EĞİTİMİNİN ÖZÜNDE EYLEMLİ KATILIM VAR..............................................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR...........................................................
ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI -5......................................................
YURTTAŞSIZ DEMOKRASİ VE KİTLE İLETİŞİMİ..............................
KESİM - XIV C ..........................................................................................
İNSAN HAKLARI İÇİN EĞİTİM..............................................................
AMAÇ....................................................................................................
İÇERİK...................................................................................................
YÖNTEM VE UYGULAYIMLAR......................................................
İNSAN HAKLARI EĞİTİMİNE KÖKLÜ YAKLAŞIM
İNSAN HAKLARI VE DEMOKRASİ OKULU.................................
İNSAN HAKLARI İÇİN HALKIN EĞİTİMİ ........................................
YARARLANILAN VE ÖNERİLEN KAYNAKLAR.................................
ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI - 6
İNSAN HAKLARI İÇİN HALKIN EĞİTİMİ..............................................
KESİM - XIV D.........................................................................................
ÇEVRE BİLİNCİ VE DUYARLILIĞI İÇİN HALKIN EĞİTİMİ..............
ÇEVRE İÇİN EĞİTİMİN AMACI......................................................
YAPISAL DEĞİŞİKLİK GEREĞİ
TOPLUMSAL HAREKET OLARAK ÇEVRECİLİĞİN EĞİTSEL
ÖNEMİ....................................................................................................
ÇEVRE EĞİTİMİNE ÜÇ TEMEL YAKLAŞIM...............................
1- Çevreye İlişkin Eğitim...................................................................
2- Çevre'den Eğitim............................................................................
3- Çevre İçin Eğitim...........................................................................
ÇEVRE EĞİTİMİNİN KAPSAMI..........................................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................
ÖNERİLEN OKUMA PARÇASI - 7..........................................................

ULUSLARARASI SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ DÜNYA DORUĞU İÇİN'92 KÜRESEL FORUMUNA SUNDUĞU ALMAŞIK SÖZLEŞME METNİ...............................................................................
KESİM-XIV E............................................................................................
TOPLUM KALKINMASI VE HALK EĞİTİMİ AÇISINDAN KÖY
ENSTİTÜLERİ VE HALKEVLERİ DENEYİMLERİ................................
ALTKESİM - XIV E1.................................................................................
TOPLUM ÖZEĞİ OLARAK KÖY ENSTİTÜLERİ...................................
BÖLGE OKULLARI..............................................................................
KOOPERATİFÇİLİK.............................................................................
YEREL ÖNDERLİK...............................................................................
TOPLUM ÖZEĞİ OLARAK KÖY ENSTİTÜLERİ DENEYİMİNİN DOĞURDUĞU SONUÇLAR.................................................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................
ALTKESİM - XV E2..................................................................................
TOPLUM EĞİTİMİ VE KALKINMASI ÖZEKLERİ : HALKEVLERİ
YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................
KESİM-XIV E3..........................................................................................
ÜNİVERSİTE VE TOPLUMLA İLİŞKİLERİ...........................................
BELLİ BAŞLI ÜNİVERSİTE MODELLERİ.........................................
ULUSLARARASI DENEYİM IŞIĞINDA ÜNİVERSİTENİN BELLİ BAŞLI İŞLEVLERİ .....
TÜRKİYE'DEKİ ÜNİVERSİTELERİN DURUMU..............................
TÜRKİYE'NİN KARŞI KARŞIYA BULUNDUĞU ÇOK ÖNEMLİ TOPLUMSAL, EKİNSEL, SİYASAL İÇ VE DIŞ SORUNLARA ÜNİVERSİTE İLGİSİZ , KAYITSIZ KALAMAZ ................................
YARARLANILAN KAYNAKLAR............................................................
SON SÖZ YERİNE
KAYNAKÇA...............................................................................................